Mediehuset Bonnier tar hjälp av indiska Tata Consultancy Services, TCS, när man väljer att konsolidera sin it-infrastruktur.

Genom att ta in den indiska jätten tar Bonnier ett samlat grepp och TCS kommer att ersätta ett flertal tidigare konsultbolag, då mediehuset tidigare har haft olika it-partner för olika delar. Hur mycket affären är värd för TCS vill bolaget inte kommentera.

– Nya teknologier har förändrat nyhets- och mediebranschen dramatiskt. Därför ville vi på Bonnier skapa en mer effektiv it-infrastruktur för att kunna frigöra resurser för vårt arbete med digital transformation inom koncernen. Med en välkoordinerad it-infrastruktur kan vi lättare hantera nya typer av krav som GDPR och externa cyberhot, säger Bonniers finanschef Göran Öhrn.

Utöver it-infrastruktur kommer it-processer, ip-telefoninätverk och övrig it-verksamhet att skötas av TCS, som ser affären som en riktig fjäder i hatten för sin svenska verksamhet.

– Den utveckling som vi på TCS kallar Business 4.0 fortsätter att driva samhället mot en digital framtid, med teknologier som molnlösningar, artificiell intelligens, automatisering, big data, analytics och IoT, påverkar självklart också mediebranschen som genomgår enorma förändringar. Det nya digitala prenumerationsbaserade ekosystemet, som bygger på mikrokonsumtion, sociala drivkrafter och global tillgänglighet, kräver en robust, skalbar och effektiv it-verksamhet för att lyckas. Vi är otroligt glada över att stödja Bonnier i deras digitala transformationsresa, säger Kamal Bhadada, som ansvarar för Communication, Media and Information Services Business Group på TCS.