Smartphone-försäljningen i Kina, världens största marknad, landade under första kvartalet på 91 miljoner enheter, vilket kanske inte låter så lite, men det är en nedgång med hela 21 procent jämfört med samma period förra året, enligt analysföretaget Canalys.

Raset är som sagt det största någonsin på denna jättemarknad och antalet sålda enheter är nu på samma nivåer som 2013.

Läs mer: Samsung utanför topp 5 på världens största smartphonemarknad

Åtta av de tio största leverantörerna tappade. Bland annat halverades Samsungs försäljning.

Marknadsledaren Huawei ökade dock, om än bara med två procent, och drygade ut sina marknadsandelar till 24 procent. Näst störst i Kina är den inhemska tillverkaren Oppo.

Den enda tillverkaren som verkligen hade anledning att glädja sig var emellertid Xiaomi som ökade försäljningen med 37 procent.

Efter att försäljningen av smartphones gått ner i Kina de två senaste kvartalet tror dock Canalys på tillväxt under andra kvartalet då Oppo, Vivo och Huawei lanserar nya flaggskeppsmodeller – något som väntas kunna skaka liv i marknaden igen.

Läs mer: Huawei-toppen spår massdöd i smartphone-branschen

Mo Jia, telekomanalytiker på Canalys kommentar rapporten:

– De lagerproblem som Oppo och Vivo brottades med under fjärde kvartalet 2017 och första kvartalet 2018 ligger nu bakom dem. Nya smartphones lockar folk att uppgradera, men leverantörerna kommer att vara försiktiga nu så att de inte får ett överutbud i distributionskanalen.

– Kinas smartphone-marknad kan gå in i en kort fas av stagnation, då leverantörerna fokuserar på forskning och utveckling snarare än att investera i marknadsföring.