Ateas nya konsultchef fanns i Västerås

Atea ska satsa ännu mer på konsulttjänster eftersom det efterfrågas allt mer av kunderna. Den som ska leda den satsningen är Johan Rinneby, som är återförsäljarjättens nya nationella tjänstechef. Det är en nyinstiftad roll som innebär ett övergripande ansvar för Ateas konsulttjänsteleverans.

– För mig handlar rollen om att hjälpa våra 1 300 konsulter mot tydligare leveranser, något som i slutändan gynnar kunderna. Det innebär dels att utveckla processer, metoder, mallar och verktyg som bidrar till ökad leveranskvalitet mot kund, men också att skapa gemensamma strukturer för alla kontor vilket kommer öka effektiviteten i konsultorganisationen och öka kvaliteten i leveransen, säger Johan Rinneby, som säger att kundnytta ska vara i fokus.

– Ateas hela leverans, från första kontakt till leveransgodkännande, ska vara genomtänkt, kundfokuserad och kvalitetsfylld. Vi vill att Atea ska vara det självklara valet och våra konsulter ska jobba nära kunderna, och förstå både deras utmaningar och deras verksamhet så väl att de alltid kan föreslå den lösning som är den bästa för kunden. Det är vad jag jobbar mot.

– Johan har i många år framgångsrikt utvecklat vårt Västeråskontor i rollen som platschef. Parallellt har han med sin klokskap också bidragit med flera viktiga arbetsmodeller som används i hela vårt företag, säger Ateas vd Carl-Johan Hultenheim.

När Johan Rinneby lämnar sin roll som platschef på Västeråskontoret den 1 maj kliver Ulf Danielsson, som även är platschef i Eskilstuna, in som tillförordnad platschef i Västerås.

SEB tar in chef för digitalisering och lite mer

Digitaliseringschef blir en allt mer populär titel. På SEB har man valt att utse Sara Öhrvall till chef för det lilla nätta området Digitalisering, Kundupplevelse och Kommunikation, och hon kommer även att ingå i bankens verkställande ledning. Hon är sedan tidigare senior rådgivare och styrelsemedlem för Investor, SEB, Bonnier Books, Bonnier News, Umeå universitet och Vinnova.

Sara Öhrvall
Sara Öhrvall välkomnas till SEB.

– Jag är glad att välkomna Sara Öhrvall till SEB för att stärka vår digitala transformationsagenda. Efter att Viveka Hirdman-Ryrberg lämnar SEB för Investor tar Sara över ledningen för vår marknads- och kommunikationsfunktion samtidigt som hon axlar en bredare roll. Hon kommer att leda SEB:s arbete med att sätta strategier och finna tillväxtmöjligheter i skärningspunkten mellan kundbehov, nya tekniska lösningar och avancerad dataanalys. Sara är en av Sveriges mest erkända digitala strateger. Hon tar alltid utgångspunkt i ett tydligt kundperspektiv och med djup insikt om kraften i långsiktigt kritiska omvandlingstrender. Hon känner oss väl och tar med sig en mängd handfast kunskap till SEB. Jag ser verkligen fram emot att ha henne i vårt team, säger SEB:s vd och koncernchef Johan Torgeby.

Sara Öhrvall tillträder den 13 augusti. Innan dess kommer hon att lämna flera av sina styrelseuppdrag: Dagens Industri, Dagens Nyheter, Expressen, Investor och SEB. Sitt styrelseuppdrag för SEB lämnar Sara Öhrvall den 30 juni.

– I ett finansiellt landskap som påverkas av disruptiva teknikkrafter ser jag fram emot att bli en del av SEB-teamet för att forma och utveckla en framtida bankupplevelse som möter snabbt växande kundförväntningar. Banker verkar i en komplex miljö där förtroende och transparent kommunikation är avgörande för att lyckas. Jag ser verkligen fram emot att koppla ihop det övergripande ansvaret för SEB:s digitalisering, kundupplevelse och kommunikation med min bakgrund i att driva digital transformation, säger Sara Öhrvall om sitt nya uppdrag.

Enfoavhoppare startar nytt…

Henrik Nyström och Mats Eliasson, som båda tidigare jobbade på konsultbolaget Enfo, har dragit igång bolaget Trivalo. Än så länge har man fått med sig 14 tidigare kollegor som kommer att ansluta framemot sommaren. Målet är att på sikt växa företaget till 50 personer med olika expertiser.

Bolagets inriktning beskrivs med att man vill hjälpa industri- och servicebolag att få ut så stor effektivisering som möjligt med hjälp av digitalisering av verksamheten. De tre grundpelare som bolaget satt upp stavas människa, process och it.

Mats Eliasson och Henrik Nyström
Mats Eliasson och Henrik Nyström har båda lämnat Enfo nyligen och bygger nu upp bolaget Trivalo.

– Vi grundade Trivalo med en tydlig målsättning, att effektivisera verksamheter utifrån människa, process och it i harmoni. Med förhöjd datakvalitet skapas bästa förutsättningar för att nå full effekt av digitaliseringen, säger Henrik Nyström och utvecklar:

– Trivalo kommer att fokusera 100 procent på industri -och servicebolag där vi redan i uppstarten har en samlad erfarenhet på över 250 år. Det som driver oss är att vi ser den outnyttjade potentialen hos våra kunder. Trivalo finns för att hjälpa till att realisera potentialen, och vi kommer att utmana kunderna tills så har skett.

… och blir säljchef på Pulsen

Jacob Welsh
Jacob Welsh blir säljchef på Pulsen.

En annan före detta Enfoprofil, Jacob Welsh, kliver in som sälj- och marknadschef på Pulsen Integration.

– Jag är ingen förvaltare. Jag drivs av förändringar och vill vara med och bygga och utveckla företagen jag arbetar på. Även om Pulsen har funnits i över 50 år är det ett företag som ständigt utvecklas och utmanar sina kunder för att hänga med i en väldigt snabbrörlig omvärld. Det är det som kommer göra det här jobbet så spännande, säger Jacob Welsh som började på Pulsen för en dryg vecka sedan.

Allt är inte nytt för Jacob Welsh på Pulsen. I Pulsen Integrations ledningsgrupp finns John Torgersson, vd, och Karin Nordström, operativ chef, som Jacob Welsh arbetat med tidigare på Enfo.

– Det här är personer som jag har mycket stort förtroende för och det gjorde beslutet att byta arbetsplats enklare. Det jag också gillar med Pulsen är att det är familjeägt och att det finns en långsiktighet i verksamheten. Nyckeln till att skapa god nytta för kundernas verksamhet är att vi får till långsiktiga partnerskap med kunderna och har fokus på deras behov kring lösningar både i dag och i framtiden, säger han vidare.

JonDeTech börsvärvar

Johan Lodenius
Halvledarexperten Johan Lodenius.

Börsaktuella JonDeTech har plockat in halvledarexperten Johan Lodenius till sin styrelse, med uppdraget att hjälpa företaget att erövra världsmarknaden för IR-sensorer. Han har mer än 20 års erfarenhet från ledande positioner inom globala telekom- och halvledarjättar som Qualcomm och Mediatek.

– Johan Lodenius tillför exceptionell teknisk kunskap parat med lång internationell erfarenhet av mobil- och elektronikmarknaderna på allra högsta globala nivå, samt en djup förståelse för hur vår marknad fungerar och agerar. Han kommer att bli ytterst värdefull i vår fortsatta expansion, säger bolagets vd Robert Ekström.

På Qualcomm var han med och formulerade strategin och initierade försäljning av chipp och programvara till andra mobiltillverkare.

– Genom ett genombrott inom nanoteknologi har JonDeTech tagit fram och patenterat en helt ny typ av sensorteknik som har potential att bli ledande på en gigantisk världsmarknad inom exempelvis konsumentelektronik, hälsa och miljö, något jag ser fram emot att få bidra till. JonDeTechs IR-sensorer är bara ned till en tiondel så tjocka som konventionella sensorer, och kan tillverkas i stora volymer till låg kostnad, vilket öppnar för en mångfald av applikationer, säger Johan Lodenius.