Det som började som en familjeangelägenhet har nu blivit ytterligare ett exempel på ett svenskt it-företag som gör succé världen över.

Grundaren och vd:n Stina Ehrensvärd och maken och teknikchefen Jakob Ehrensvärd drog igång Yubico för ungefär tio år sedan. I dag gör bolaget, som enkelt uttryckt erbjuder tvåfaktorsinloggning med hjälp av en usb-sticka, stor succé i Silicon Valley, där makarna Ehrensvärd är stationerade.

Yubico startades med hjälp av svenska affärsänglar. Idag har man stora amerikanska ägare i ryggen, Andreessen Horowitz och NEA, med enorma resurser, som gör att bolaget hela tiden kan fortsätta utvecklas.

– När vi började i Sverige sålde vi vår hårdvara online. En som köpte var en utvecklare på Google. I dag har vi 19 av de 20 största internetbolagen i världen som kunder, säger Stina Ehrensvärd om resan bolaget har gjort hittills.

Och hon säger att beslutet att lämna Sverige för it-världens epicentrum fanns med ganska tidigt i planerna.

Läs också: Microsoft tar hjälp av svenskt bolag för lösenordsfri inloggning i Windows

Stina Ehrensvärd.
Stina Ehrensvärd.

– För sju år sedan valde vi att flytta till Silicon Valley för att få de största internetbolagen att använda vår teknik. Det har hela tiden varit en del av vår strategi och affärsplan att arbeta med de största internetbolagen.

Först av it-jättarna att nappa var alltså Google. När Yubico började arbeta med Google var man tio personer. I dag har företaget ungefär 150 personer ombord på Yubicoskutan, av vilka ett 20-tal jobbar på konsultbasis. Men helt och hållet har man inte övergivit Sverige. Tvärtom är det en stämpel man gärna håller hårt i.

– Vi är fortfarande ett svenskt bolag med huvudkontor i Stockholm. Vi har ungefär 30 personer där, mest ingenjörer, men vi vill gärna ha fler om det är någon som vill jobba med ingenjörer i världsklass, säger Stina Ehrensvärd.

Bolaget jobbar alltså med hårdvara, Yubikey, som gör det både enklare och säkrare att logga in. Det handlar framför allt om att skydda sig mot att obehöriga ska kunna hacka konton.

– Det var säkerhetsavdelningen på Google som insåg att de hade ett phishingproblem, så de köpte vår första produkt och gav till sina anställda. Först var det många som tyckte att det var krångligt med hårdvara, men sedan de började med Yubikey har de inte haft en enda anställd som blivit hackad, säger Stina Ehrensvärd och lyfter fram att eftersom produkten måste finnas på plats fysiskt tillförs en dimension av säkerhet man inte kan uppnå med bara mjukvara.

– Det har varit en jättespännande resa. När vi väl fått med oss Google lossnade det.

Sedan dess har bolagen hoppat på tåget ett efter ett. Dropbox, Github, Mozilla, Salesforce och Facebook nämns som exempel. Och nyligen skedde alltså ytterligare ett genombrott när Microsoft presenterade sitt samarbete med Yubico, där säkerhetsnyckeln, som stöder säkerhetsstandarden Fido2, ska användas för lösenordsfri inloggning i såväl Windows 10 som Azure Active Directory.

– Microsoft är nästan ännu häftigare. Där krävdes det ännu mer arbete eftersom de vill få in det i sin plattform och utan lösenord. Och de har sett att det inte går att helt lösa säkerheten med bara mjukvara. Folk som hackar sig in och ta över allt är ett av de största problemen i dag. Det hotet kan vi lösa. Problemet med ransomware löser vi inte men vi löser problemet med hackade konton, säger Stina Ehrensvärd.

Och att ha it-jättarnas gunst gör också att resurserna för vidare utveckling i det närmaste är outtömliga, så länge man levererar intressanta produkter.

– Google och Microsoft har större resurser än många länder så det är oerhört häftigt att få med sig dem. Det stora arbetet vi har gjort är att utveckla en ny global standard för att säkerhetsnycklar, som Yubikey, användare och it-system kunna koppla ihop sig med varandra. Både Microsoft och Google bygger nu in stöd för denna standard i operativsystem, webbläsare, datorer och mobiler.

Med tunga referenser från Google och Microsoft har intresset för Yubico knappast avtagit. Och enligt Stina Ehrensvärd är det framför allt en sak som gör att de flesta nappar.

– När vi pratar om att det är lösenordsfritt, då är det väldigt många som blir intresserade. Vi har fått enormt mycket förfrågningar från företag från hela världen, säger hon.

Läs också: Här är de starkaste tekniktrenderna i Sverige just nu

Själva hårdvaran tillverkas i USA och Sverige. Exakt var vill hon inta avslöja, men hon konstaterar att det faktum att den tillverkas i Sverige ses som en kvalitetsstämpel för de flesta.

– Sverige och svenskar har väldigt gott rykte här i Silicon Valley, så att vi har tillverkning i Sverige och inte i Asien ses som positivt, säger hon och konstaterar att just rollen som liten uppstickare från ett land långt borta kan ha varit en framgångsfaktor på resan.

– Hur kan det bli så att alla börjar samarbeta med ett litet svenskt bolag? Jag skulle säga att det nästan är nödvändigt. Jättarna konkurrerar med varandra om vem som ska bli bäst och få flest användare. Medan vi kommer utifrån. Många av de stora bolagen har dessutom så mycket information att de ofta är måltavlor för angrepp. Vi sitter inte på några hemligheter alls utan vi har en öppen standard och vi har ingenting att dölja, och det har gjort att alla internetbolagen kommit till oss.