Digitalakademin är ett initiativ som från början tagits av statliga Almi, som stöttar företag med lån och rådgivning, och Google. Här har man tillsammans erbjudit onlinekurser för ökad digital kompetens.

Och nu får Digitalakademin fysisk form – i alla fall tillfälligt. För på torsdagen slog Digitalakademin Stockholm upp dörrarna på Jakobsbergsgatan mitt i Stockholm.

Här har även Stockholms stad och Arbetsförmedlingen kommit in i samarbetet och här erbjuds gratiskurser för alla, oavsett kunskapsnivå, i sådant som digital marknadsföring och affärsutveckling, digitala vardagskunskaper och digital innovation.

Förutom en stor mängd ballonger och besökare var också både finansborgarrådet Karin Wanngård (S) och Googles Sverigechef Anna Wikland på plats vid invigningen.

Läs också: Sverige skriker efter it-kompetens – så varför utbildar vi inte fler?

Båda tryckte på behovet av digital kompetens framöver.

– En tredjedel av svenskarna har bristande digitala färdigheter – men 90 procent av jobben kräver det framöver. Så vi måste investera i människor, säger Anna Wikland.

Och i en paneldebatt framhöll Erik Sandström, chef för digitala tjänster på Arbetsförmedlingen, att vi inte kan luta oss tillbaka och tro att de kunskaper vi har räcker till framöver.

– Om min pappa varit flottare hade han kunnat säga att det inte skulle vara en bra idé för mig, eftersom han såg att det kom ny teknik som ersatte det arbetet. Skillnaden i dag är att tempot är mycket högre och att vi måste ställa om flera gånger under våra liv.

Målet är att 10 000 personer ska hinna med att höja sin digitala kompetens fram till i slutet av oktober då portarna stängs igen.

Tanken är också att det ska vara en mötesplats och det finns ett kafé för dem som bara vill komma dit och nätverka.