Det har gått ett år sedan Riksbyggen bytte affärssystem från egenutvecklat till ett standardsystem. Och det var en del inkörningsproblem. 

– Vi fick kritik för att det inte var tillräckligt användarvänligt från våra bostadsrättsföreningar. Men det är ju det som händer när man går till standardsystem – det går inte att anpassa exakt efter alla önskemål, säger cio:n Amir Chizari.

Samtidigt var bytet nödvändigt för att kunna ta nästa steg konstaterar han.

– Det är basen för att vi nu kan börja skapa kundnytta på allvar – det är nu vi börjar digitalisera på riktigt. AI, big data, VR och AR – alla möjliga tekniker ska användas när vi bygger nya tjänster.

Amir Chizari ser enorma möjligheter – det som avgör vad man ska satsa på är just vad som ger mest nytta både internt och externt.

Vad tänker han sig då att det skulle kunna användas till?

– Vid lägenhetsköp skulle hela processen kunna skötas digitalt på ett effektivt och kvalitetssäkrat sätt och man skulle kunna använda AI till att analysera avtal eller för att strukturera masterdata, eller i rekrytering, säger han.

Läs också: Smarta fotbojor och VR när Kriminalvården digitaliseras

I förlängningen kan man också tänka sig hus som själva håller reda på sitt underhåll – ungefär som bilar redan i dag håller koll på att bromsskivorna inte är slitna eller att det är dags för service.

– Om vi gör så kallade BIM-modeller av våra fastigheter så finns de i 3d med all information om var fönstren sitter, om det är tegelfasad eller betong, vad golven är gjorda av, vilken färg de är målade i – all den informationen har vi. Om vi kombinerar det med sensorer och AI så kan vi skapa en prediktiv underhållsplan och husen kan sköta den själva, säger Amir Chizari.

– Ingen behöver hålla reda på att fönstren är 15 år gamla och måste bytas – det gör huset självt.

Men för att få ut nya digitala tjänster så krävs en digital plattform i molnet där man har enhetlig identifiering och signering för att komma åt dem.

– För att tjänsterna ska fungera är det viktigt att användarna också litar på dem och tycker att de är bra, säger han.

Förhoppningen är att den digitala plattformen ska vara på plats efter sommaren. Just nu tittar man på val av molnplattform.

– Det återstår att se vad vi väljer. Det kan bli två i kombination – det är inte säkert att vi använder bara en.

För att få fram de bästa tjänsterna arbetar man nu med att skapa ett innovativt arbetssätt där man ska ta in idéer från alla håll – kunder eller inifrån organisationen. Sedan ska man se hur det går att använda tekniken för att göra det så smart som möjligt.

– Är det en tjänst vi tror på konceptutvecklas den innan vi slår på stora trumman. Då ska alla vara inblandade: kunden, affärsområdena och it-avdelningen. Så provar vi oss fram. Men det gäller att våga testa utan att lyckas varje gång.

Läs också: Bensinmackens dagar är räknade – då bygger OKQ8 om både affär och it-plattform

Hur mycket pengar som satsas framåt är inte klart enligt Amir Chizari men att det satsas är han tydlig med.

– Vi har fått okej på att ta fram den digitala plattformen, säger han.

Om den digitala plattformen bara ska innehålla de egna tjänsterna eller om andra aktörer ska kunna jacka in sig är inte bestämt ännu – den byggs med öppna api:er så att möjligheten finns.

Men ambitionen är att Riksbyggen ska ligga långt fram i digitaliseringen och dra med sig andra.

– Vi har diskuterat om vi skulle stoppa huvudet i sanden eller bara följa med utvecklingen. Eller om vi skulle vara drivande. Vi bestämde att vi vill vara drivande, säger Amir Chizari.