Flera nya och hajpade produkter från de största och mest populära smartphone-tillverkarna till trots så krymper den globala försäljningen i världen. Enligt analysföretaget IDC gick smartphone-försäljningen i världen ner med 2,9 procent under första kvartalet 2018, om man jämför med motsvarande kvartal förra året.

Totalt levererades det 344,4 miljoner enheter.

Läs mer: Alla mot Apple – därför hånar rivalerna Iphone

– Trots nya flaggskeppsmobiler från till exempel Samsung och Huawei – tillsammans med att det är det första hela kvartalet för Iphone X – så verkar konsumenterna ha varit ovilliga att lägga stora pengar på de senaste och bästa enheterna på marknaden, säger Anthony Scarsella, analytiker på IDC.

Anthony Scarsella fortsätter:

– Om man ser på det överflöd av avancerade flaggskepp med höga prislappar som släppts på marknaden de senaste 12-18 månaderna så har detta sannolikt gjort att uppgraderingscykeln stannat av på kort sikt. Människor är inte villiga att lägga sådana pengar på en ny enhet som bara erbjuder en liten uppgradering jämfört med den nuvarande.

Anthony Scarsella tror att mer prisvärda premiumenheter kan vara det som behövs under andra halvåret för att bryta trenden.

Den största förklaringen till minskningen var annars att den kinesiska marknaden tappat stort under kvartalet. Volymerna på världens största smartphone-marknad är nere på samma nivåer som 2013.

Man ska dock komma ihåg att om man tittar på smartphone-försäljningen mätt i dollar i stället för antalet sålda enheter så gäller inte den negativa trenden för leverantörerna.

– Då ökar fortfarande smartphone-marknaden och det kommer den fortsätta göra över de närmaste åren, eftersom de här produkterna blir mer och mer centrala för människor.

På leverantörsidan så behåller Samsung greppet om den globala marknaden. Den sydkoreanska tillverkaren har 23,4 procents marknadsandel, vilket dock är en minskning med 2,4 procent jämfört med året före. Samsungs lanserade sina nya flaggskeppsmobiler S9 och S9+ sent under kvartalet (vilket i och för sig var tidigare än föregångaren S8 förra året) och de hjälpte till att dämpa minskningen. Men den stora effekten för dessa väntas komma andra kvartalet.

Läs mer: Så ska nya superchippet göra nästa års toppmobiler bättre

Apple ökade leveranserna av Iphones med 2,8 procent till 52,2 miljoner under kvartalet. Apple självt har uppgett att nya Iphone X varit den mest populära modellen varje vecka under det här kvartalet. Apple hade en marknadsandel på 15,6 procent.

Under den här ledarduon hamnar tre kinesiska leverantörer, där både Huawei och Xiaomi trots den svaga hemmamarknaden tar stora steg globalt. Huawei växte med nästan 14 procent under kvartalet och har nu 11,8 procent av marknaden.

Xiaomi växte med 88 procent har en marknadsandel på 8,4 procent och Oppo 7,1 procent.