De närmaste tre åren ska Ryanair standardisera sin it och använda sig av AWS. Flygbolaget stänger därmed majoriteten av sina egna datacenter och ska i stället börja använda AWS tjänster som exempelvis databaser, dataanalys och maskininlärning. Totalt hanteras 130 miljoner kunder i systemen.

Företaget migrerar också sina databaser från Microsofts SQL Server till AWS Aurora vilket de räknar med ska göra deras mejlutskick billigare – Ryanair skickar dagligen ut 22 miljoner mejl.

Läs också: AWS om nya Cloud Act: ”Vi kommer att följa lagen”

– Maskininlärning är oerhört viktigt för vår tillväxt, och vi förfogar över en mängd olika AWS-maskininlärningstjänster, inklusive Amazon Sagemaker, för att förbättra kundens användarupplevelse och personanpassa My Ryanair-portalen för varje resenär, säger John Hurley, teknikchef på Ryanair, i en kommentar.

Flygbolaget provar för närvarande Amazons chattbot-teknik, Amazon Lex, för att kunna automatisera delar av kundservicen.

– Vi var också ett av de första företagen i Europa som har stöd för Amazon Alexa och har skapat My Ryanair för Amazon Alexa för att hantera kontobokning, flygförfrågningar och vanliga frågor.