En ny aktör ger sig nu in på marknaden för it-inköp. Med nya sajten Pressa.se, som enklast kan beskrivas som ett Offerta för b2b-it, vill grundarna hjälpa kunderna att hitta det mest fördelaktiga erbjudandet hos de återförsäljare som valt att haka på tjänsten.

– Jag drog igång för ett och ett halvt år sedan med utveckling och sedan har vi säkerställt att allt funkar innan vi lanserade för ungefär en vecka sedan, säger grundaren Andreas Jakubowicz, som tidigare bland annat varit med och grundat Medlink, ett bemanningsföretag inom vården.

Men nu är det alltså företagsmarknaden för it-produkter som gäller, och målgruppsmässigt ser han ingen större anledning att begränsa sig.

– Vår målgrupp är egentligen alla företag eller organisationer som behöver någon form av it-produkt, så det är allt från en kommun, eller en inköpare på ett stort bolag, till någon som jobbar på ett mindre bolag som behöver köpa in något.

Exakt vilka återförsäljare som har nappat på att finnas med vill han inte säga, men i sin kommunikation skriver Pressa att man har samlat flera av ”Sveriges ledande it-leverantörer på ett ställe”. Man poängterar också att de anslutna leverantörerna är kontrollerade och kvalitetssäkrade via Creditsafe.

Hur många återförsäljare har ni med idag och hur många ska ni bli?

– Vi har inte riktigt bestämt hur många leverantörer vi ska ha än, men vi tror att vi behöver ha någonstans mellan 30 och 50. Vi vill ha hela spannet där alla, såväl små som mellanstora och stora leverantörer ska kunna vara med

Läs också: Bäddat för bråk när staten köper mjukvara för 7 miljarder

Rent praktiskt går det till så att den som vill köpa fyller i vilken eller vilka produkter den är intresserad av.

– Då får vi offertförfrågan och granskar den för att se att den är korrekt ifylld. Sedan skickar vi vidare till våra leverantörer som är taggade i vårt system på den aktuella produkten. Sedan får den som begärt offertförfrågan fem eller tio offerter skickade till sig. Hur många man vill ha har kunden valt, säger Andreas Jakubowicz, som poängterar att användaren av tjänsten inte betalar någonting, och för återförsäljaren är det också gratis, i alla fall tills själva offerten är inne.

– Leverantören betalar när de kommer in med en offert och om man är med bland de tio offerterna. Det är en tariff som avgörs av offertvärdet. Sedan får du reda på kundens uppgifter, så man köper ett lead.

Läs också: Apple skrotar planer på nytt europeiskt datacenter

Hittills har sajten varit uppe i ett antal dagar, och nu i veckan ska man börja marknadsföringen. När det gäller konkurrens inom området säger Andreas Jakubowicz att han inte har stött på någon liknande sajt, eller någon aktör som gör samma sak.

– Nej, ingenting. Det har vi scannat av ordentligt och vi har inte hittat någon. Så om det finns någon har de inte lyckats särskilt bra, säger han.