Den nordiska marknaden för abonnemangsbaserade webb-tv-tjänster blomstrar, enligt analysföretaget Mediavisions senaste rapport. 45 procent av de nordiska hushållen har minst en sådan tjänst. Den årliga ökningen ligger på 16 procent.

Näst störst hushållspenetration i Europa har Storbritannien.

Läs mer: Snart, snart får Netflix följa med på Europasemestern

Netflix dominerar med nästan 3,5 miljoner prenumererande nordiska hushåll, vilket motsvarar 40 procent av den totala marknaden. Men faktum är att det är de mer lokalt förankrade Viaplay och Cmore som ökar sina marknadsandelar.

Marie Nilsson, vd för Mediavision, säger i en kommentar att de investeringar som nordiska mediebolag gjort i innehåll och teknik gett resultat. Samtidigt väntas konkurrensen bli tuffare då globala aktörer väntas äntra den nordiska marknaden.

Läs mer: Tung analytiker: Microsoft kommer att köpa Netflix

– Streamingtjänsterna växer mycket starkt i Norden och konsumenternas aptit för abonnemangsbaserade webb-tv-tjänster är dessutom ökande. Glädjande för flera nordiska mediebolag är att de lokala tjänsterna växer starkt. Marknaden drivs också av att många väljer att skaffa mer än ett abonnemang. Så även om Netflix med bred marginal är störst, finns utrymme för fler. Just nu noterar vi ett ökat intresse för de lokala aktörernas tjänster, både reklamfinansierade, gratis och betalda.