Förvärvet av Magento ger Adobe en pusselbit i form av en e-handelsplattform som fungerar både för företag och konsumenter, och som passar bra in i Adobes Experience Cloud, skriver nyhetssajten Techcrunch.

Läs mer: Svenska Izettle köps upp av amerikansk betaljätte – för 19 miljarder

Det innebär också att Adobe kan börja konkurrera med Salesforce och deras marknads-, sälj- och tjänsteerbjudanden i molnet, och som i sin tur köpte Demandware för mer än två miljarder dollar 2016, för att få en liknande uppsättning av funktioner.


Här är eventet alla pratar om: Webbdagarna Göteborg 26-27 september »


Brad Rencher, chef för Digitala upplevelser på Adobe, säger i ett pressmeddelande att syftet är att ”bädda in handel i Adobe Experience Cloud med Magento”:

Läs mer: Vill du starta egen e-handel? Här är sex alternativ till WooCommerce

– Adobe är det enda företag med ett ledarskap inom innehållsskapande, marknadsföring, reklam, analys – och nu också handel.

Magento är en open source-baserad e-handelsplattform som är mycket populär bland medelstora och stora företag. Bland kunderna märks Canon, Helly Hansen och Paul Smith.