I dagarna stärkte betaljätten Paypal sin ställning på den digitala betalmarknaden genom att köpa Izettle för 19 miljarder kronor. Men de företag som sysslar med digitala betalningar konkurrerar inte bara med varandra utan famför allt med kontanter det sade Sri Shivananda som är teknikchef på den amerikanska betaljätten Paypal till CNBC i en intervju nyligen.

Och trots att digitala betalningar stadigt ökar kommer att dröja innan kontanterna försvinner konstaterar han.

– Kontanter är huvudkonkurrenten. Det är inte ens så att vi kämpar om varandras volymer. Det är faktiskt kontanter.

Svenskarna fortsätter samtidigt att växla över till att betala digitalt och använder allt mindre kontanter.

I en rapport om svenska folkets betalningsvanor som Riksbanken publicerade i förra veckan uppgav 80 procent av svenskarna att de använde bankkort för att betala sitt senaste köp. Bara 13 procent hade använt kontanter för det senaste köpet. För två år sedan hade åtta av tio svenska använt kontanter den senaste månaden – det är nu nere i sex av tio svenskar.

Läs också: Vi behöver en plan B efter kontanterna. Är e-kronan svaret på det? 

Men så är alltså inte läget ute i världen. Exempelvis pekade en studie från Paypal förra året att människor i både Asien och Europa föredrog kontanter.

Sri Shivananda tror att förflyttningen från kontanter till digitala betalningar kommer att ta lång tid och att det är de som är födda efter 1980 som kommer att gå i täten eftersom de har en mer digital interaktion med världen runt sig.

Också David Ng vid investeringsföretagets B Capital Groups Singaporekontor säger till CNBC att kontanterna kommer att dröja sig kvar, inte minst för att det kan vara svårt att få tag i bankkort eller kreditkort eller att använda digitala betalplattformar i många länder.

För att digitala betalningar på allvar ska slå igenom globalt krävs tre saker enligt Sri Shivananda.

– Säkerhet är definitivt nummer ett. Integritet är nummer två och pålitlighet är nummer tre.