Det är nog många som är rätt stressade på svenska företag i dag. I övermorgon (fredag) träder EU:s dataskyddsförordning GDPR i kraft. Det har inneburit, och kommer att innebära, mycket hårt jobb vad gäller datahantering och kommunikation med kunder och användare.

Men även amerikanska företag som hanterar personuppgifter påverkas, främst på grund av att de har verksamhet inom EU.

Ett exempel är Salesforce, en ledande leverantör av kundvårdstjänster (crm). Det säger sig självt att en tillämpning som till stor del går ut på att hantera information om människor påverkas av GDPR.

Läs också: GDPR: Här är allt du behöver veta om EU:s nya dataskyddsregler

Computerworld UK beskriver att Salesforce har analyserat GDPR inom fyra olika områden: dataportabilitet, begränsning av användning av data, hantering av samtycke och dataradering (rätten att bli glömd).

– Vi gick igenom alla våra tjänster och produkter, moln för moln, inom de olika områdena för att säkerställa att vi uppfyller GDPR. Inte bara för vår egen hantering av data, utan även så att våra kunder ska kunna uppfylla lagen, berättar Lindsey Finch, dataskyddsansvarig på Salesforce.

Hon säger vidare att mycket fokus har legat på huvudvärken med att uppfylla lagen, men att den också ger möjligheter:

– Vi ser verkligen GDPR som en möjlighet inte bara för oss, utan även för våra kunder, att bygga förtroenden.

Läs också: GDPR-stressad? Här är våra 5 bästa artiklar om EU:s nya datalagstiftning

Även på Microsoft har man jobbat hårt med GDPR. Julie Brill som är högste jurist på företaget berättar att 1 600 utvecklare har jobbat i olika GDPR-relaterade projekt. Man har byggt om verktyg och applikationer, och designat om processer.

– Vi tycker att GDPR innehåller principer som är viktiga för hela världen, säger Julie Brill.