Ibland talas det om wearables som en trend som stannat av, men första kvartalets tillväxt visar att så inte är fallet.

Totalt såldes 20,5 miljoner wearables-enheter i världen under första kvartalet, vilket alltså var en ökning med 35 procent jämfört med motsvarande period förra året, enligt en ny undersökning från analysföretaget Canalys.

Läs mer: Stort drag efter Apples smartklocka – ”de har vunnit wearables-matchen”

Om man ser till omsättningen så stod de smarta klockorna för hela 80 procent av försäljningen och om man ser till antalet enheter står den här kategorin för 43 procent av totalen.

Apple är den största leverantören, då de under perioden sålde 3,8 miljoner Apple Watch.

En annan leverantör som utmärker sig just nu är Xiaomi, som sålt 3,7 miljoner enheter av sitt smarta armband Mi Bands. Därefter går Fitbit, Garmin och Huawei också in på topp 5-listan över största leverantörer. De här tillverkarna har en blandad portfölj av wearables-produkter.

Läs mer: Nokia säljer fiaskoförvärvet – till tidigare ägaren

– Nyckeln till Apples framgång med deras senaste Apple Watch Series 3 är antalet klockor med lte-stöd som de lyckats få ut till konsumenterna, säger Jason Low, analytiker på Canalys.