Vi har tidigare skrivit om att Elgiganten har valt att slopa kontanterna i majoriteten av sina tidigare Phone House-butiker. Nu tar man nästa steg bort från sedlar och mynt när man erbjuder kunder som handlar via webben och kedjans kundtjänst möjligheten betala med Swish.

– Det är viktigt att möta kundernas önskemål om enkla betallösningar, säger vd Niclas Eriksson om initiativet.

Kedjan konstaterar att e-handeln har fortsatt att växa. Och den orsak man anger till det är främst ett ändrat kundbeteende, men man lyfter även fram de kontinuerliga förbättringar av hemsidan som gjorts för att underlätta för kunderna. Och det är utifrån den tanken man nu väljer att börja använda Swish som betalningsalternativ. Den betalningsmetoden kommer även att funka för de kunder som handlar via Elgigantens kundtjänst.

Läs också: Coop och Ica vill också slopa papperskvitton – men vad krävs för att nå dit?

– Vi fortsätter utveckla vårt digitala erbjudande med en så smidig e-handel som möjligt och då är det viktigt att möta kundernas önskemål om enkla betallösningar. Swish har över sex miljoner användare i dag, så det känns väldigt bra att vi nu kan erbjuda det betalningsalternativet, säger Niclas Eriksson.