Postnord vill ge sig in i kampen om våra digitala brevlådor och har ansökt till Skatteverket om att få ansluta sig till den digitala brevlådetjänsten Mina meddelanden. Det skriver företaget i ett pressmeddelande.

Om allt går som planerat hoppas Postnord kunna lansera en digital brevlåde-app redan i höst.

”Postnord är den största distributören av brev och paket i Norden. Som ett komplement till kärnaffären och för att verkligen underlätta vardagen för mottagarna skapar vi nu en digital miljö där man kan hantera sina digitala brev men också all kommunikation som har med e-handel att göra så som kvitton, rabatter och fakturor”, säger Charlotte Svensson, chef för affärsområdet Communication Services hos Postnord, i pressmeddelandet.

Läs också: Så ska Sverige få skägget ur digitala brevlådan – ”vill inte vara sämst i klassen”

"Vi är stolta över att ha samhällsuppdraget att varje vardag dela ut post till alla hushåll och företag i hela Sverige. Det vill vi fortsätta med även i framtiden men för att utföra uppdraget på ett relevant sätt måste vi också kunna erbjuda de mottagare som hellre vill ha breven digitalt ett alternativ".

I dagsläget finns det fyra företag kopplade till Mina meddelanden – Kivra, Digimail, E-boks och det statligt drivna Min myndighetspost.

Svenskarnas anammande av digitala brevlådor har gått trögt. Skatteverkets mål är att 5 miljoner svenskar ska ha anslutit sig till Mina meddelanden innan 2019, men i slutet av april var det enbart 2,7 miljoner människor som anslutit sig – vilket är en ökning med 700 000 sedan 2017.