Det väckte viss uppmärksamhet när analyshuset Gartner rapporterade om en minskning på 5,6 procent i smartphone­försäljningen för fjärde kvartalet förra året jämfört med samma period året dessförinnan.

Det var första gången sedan Gartner började mäta den här försäljningen 2004 som marknaden minskat.

Läs mer: Skrällen: För första gången någonsin minskar försäljningen av smartmobiler

Nu är emellertid den negativa trenden redan bruten, enligt Gartner. Under första kvartalet ökar den globala försäljningen igen med 1,3 procent till 384 miljoner enheter.

Ökningen är alltså trots allt blygsam.

– Efterfrågan för avancerade mobiltelefoner lider av att uppgraderingarna bara ger marginella förbättringar, säger Anshul Gupta, analytiker för Gartner.

De stora vinnarna under första kvartalet är de kinesiska leverantörerna Huawei och Xiaomi. Huawei befäster tredjeplatsen på marknaden med en tillväxt på 18 procent och Xiaomi ökar med hela 124 procent jämfört med första kvartalet förra året.

Läs mer: Nu kommer lösningarna som ska få dig att använda mobilen mindre

Annars behåller Samsung förstaplatsen på marknaden med en marknadsandel på 21 procent framför Apple som har 14 procent av marknaden. Huawei har en andel på 11 procent.

Det ska dock påpekas att de stora analyshusen just nu inte är riktigt överens om bilden av smartphone­försäljningen – en diskrepans som kan bero på vad man faktiskt räknar som smartphone.

Enligt analysföretaget IDC gick smartphone­försäljningen i världen ner med 2,9 procent under första kvartalet 2018, om man jämför med motsvarande kvartal förra året.