Vad vill företag att du ska kunna som cio? Världens största jobbsajt Indeed har analyserat cio-platsannonser från det senaste året och vaskat fram de 10 mest efterfrågade kompetenserna, fem mjuka och fem hårda.
De mjuka kompetenserna är:
• Projekthantering
• Agilt
• Leda mjukvaruutveckling i företagsmiljö
• Budgetering
• Rekrytering
De tekniska kompetenserna är rätt specifika:
• BI
• Data warehousing
• SAP
• Vmware
• Sharepoint
Men hur teknisk behöver en it-chef vara? Hur viktiga är de tekniska kompetenserna?
Läs också: Vill du bli en framgångsrik projektledare? Här är verktygen du måste ha koll på
Om företagets utvecklare jobbar med leverantörsspecifik teknik som Sharepoint och SAP, då bör CIO:n ha ett bra hum om hur den tekniken integrerar i infrastrukturen, säger Mark Weatherbee, it-chef på Goodwill Industries Northern New England. Detsamma gäller Vmware, idag när de flesta företag är mer eller mindre virtualiserade. Men du behöver inte vara insatt i varje liten aspekt av en sådan teknik för att vara en effektiv ledare.
– Det handlar mer om att veta hur du rekryterar rätt folk till att jobba med tekniken. När du kommer in som ny cio ärver du ofta system som SAP och Oracle och måste förr eller senare rekrytera folk som ska sköta de systemen.
– Många platsannonser för cio:er är dåligt skrivna och är för specifika om tekniken. En cio-roll ska handla om att förstå affären, leda och vara chef, och se till att personalen har rätt teknisk kompetens, säger han.
Läs också: 5 viktiga färdigheter som sätter fart på din karriär
Men det beror också på storleken på företaget, säger Ann Dunkin, cio i County of Santa Clara i Kalifornien. På mindre företag med mindre it-avdelningar kan cio:n behöva jobba mer hands-on.
– På ett mindre företag så ja, teknisk kompetens är något du behöver, säger hon.
Santa Clara County, där hon är cio, har 1,8 miljoner invånare, så county-apparaten är ingen liten organisation.
– Men i en större organisation som min, där jag har en jättestor it-avdelning – där är det inte så viktigt, säger hon.