Trots att alla de viktigaste leverantörerna har nya flaggskeppsmobiler ute på marknaden så trampar den globala smartphone-försäljningen vatten. Sista kvartalet förra året var första gången någonsin som analysföretaget Gartner noterade att försäljningen minskade på årsbasis.

Hur det verkligen gick under det första kvartalet är de stora analyshusen inte helt ense om, Gartner hävdar en marginell ökning medan IDC pekar på fortsatt minskning. Klart är hursomhelst att försäljningen är trög.

Men det gäller inte över hela linjen. Här är tre stora utropstecken när det gäller försäljningen av smartphones just nu:

Läs mer: Slit och släng på väg ut? Nu är begagnade smartphones en stekhet marknad

1. Begagnade telefoner går som smör i solsken.
Det här är kanske den mest oväntade trenden på smartphone-marknaden: Begagnade telefoner är det snabbast växande segmentet, enligt analysföretaget Counterpoint Research.

Under 2017 ökade försäljningen av begagnade och renoverade smartphones med 13 procent till totalt 140 miljoner enheter. Med renoverade smartphones menas telefoner som haft en tidigare ägare, och som har lämnats in, fräschats upp eller reparerats, och sedan sålts igen.’

Det har skett en nedgång i innovation, vilket gjort att två år gamla toppmobiler är jämförbara i design och funktion med de nyaste telefonerna i mellansegmentet, säger Tom Kang, analytiker på Counterpoint.

– Därför har låg- och mellansegmentet för nya smartphones kannibaliserats av renoverade toppmobiler, framför allt Apples Iphone och i lite mindre utsträckning Samsung Galaxy-telefoner.

– Med den här 13-procentiga ökningen så står renoverade smartphones nu för nästan 10 procent av den totala globala smartphone-marknaden. Den låga tillväxten för nya smartphones under 2017 kan delvis förklaras av detta.

2. En duo kinesiska leverantörer.
Trots att den inhemska marknaden går trögt så firar ett par kinesiska mobiltillverkare stora triumfer just nu.

I början av året har Huawei och framför allt Xiaomi (som för något år sedan var så gott som utdömda) varit de stora vinnarna på marknaden.

Huawei går en match i matchen mot Apple om andraplatsen på marknaden och de är inne i en bra trend. Även om de fortfarande inte puttat ner Apple som näst största leverantörer så har de stärkt greppet om den tredje pallplatsen.

De har fräschat upp sin portfölj och stod under första kvartalet för en försäljningsökning på imponerande 18,3 procent, enligt Gartner.

Huawei har stärkt sin portfölj av premiumtelefoner med nyligen lanserade P20, P20 Pro och Honor 10.

Under första kvartalet hade Huawei en marknadsandel på 10,5 procent.

Men den klarast lysande stjärnan just nu är Xiaomi, som under första kvartalet hade en tillväxt på 124 (!) procent. Därmed är de världens fjärde största leverantör med en marknadsandel på 7,4 procent, enligt Gartner.

Nya telefoner och aggressiv pristaktik är Xiaomis framgångsrecept.

Läs mer: Så hyllas supermobilen Iphone X av analytikerna

3. Iphone X - svindyr men bästsäljande.
Det har skrivits spaltmil om Apples dyra toppmobil från i höstas och långt ifrån allt har varit positivt. “Försäljning under förväntan” och “för dyr” har det sagts. Men när analysföretaget Strategy Alliance mäter hur de enskilda telefonerna faktiskt sålt under de senaste kvartalet så står det klart att denna svindyra mobil (ungefär 10 000 kronor kostar den) är vinnare.

– Vi beräknar att Iphone X sålde 16 miljoner enheter och hade en marknadsandel på fem procent under första kvartalet. För andra kvartalet i rad var Iphone X världens mest populära smartphone-modell överhuvudtaget, tack vare bra design, sofistikerad kamera, omfattande app-utbud och en utbredd närvaro i handeln, säger Juha Winter, analytiker på Strategy Alliance.

Iphone X är inte heller bara en storsäljare utan också en vinstmaskin. Enligt Counterpoint stod den här telefonen självt för 35 procent av den totala vinsten i smartphone-branschen under fjärde kvartalet förra året.