Betalförmedlaren Klarna har framgångsrikt blivit vardag i många svenskars shopping. Dels tack vare sina smidiga lösningar för betalningar, som dyker upp på var och varannan shoppingsajt numera, och dels genom att göra reklam på stan i stor skala.
Även om vi inte fått något verb sammankopplat med företaget i stil med att ”swisha” när vi använder oss av betaltjänsten Swish är det många som litar på Klarnas tjänst just för att den gör såväl direktbetalningar som fakturor och delbetalningar så pass smidiga. Ända tills nu vill säga.
Läs också: Stora störningar på Klarnas webb och app – räkningar kunde inte betalas
Det är löningsdag den 25 maj i Sverige och många använder sina nyinkomna tillgångar för att betala fakturor för köp som redan gjorts. Problemet är bara att när de väl kommer till betalningen hos Klarna tar det stopp. Såväl sajten som mobilappen strular med betalningar, vilket såklart kan leda till att liggande fakturor åker på påminnelseavgifter eller inkassokrav och aktuella köp i vissa fall inte kan genomföras. Istället hänvisas kunder till att sköta betalningen via mejl till Klarna – knappast speciellt ”smooth”, som annars är företagets slogan.
Någon förbättring på området kom inte förrän sent under måndagen därpå, då Klarna ”började släppa på trafiken” enligt ett uttalande till IDG.se. Då gällde det enbart webbversionen av Klarna, medan de som ville använda appen fick vänta ytterligare dagar.
Vad som orsakat felet är inte klart, utöver ”tekniska problem”. Vad som däremot är ett faktum är att en av landets mest populära betalkanaler har legat helt nere under flera dagar, vilket såklart är fullständigt oacceptabelt.
Att Klarna kan drabbas av driftstopp precis som vilket annat företag med avancerad it-infrastruktur är inget konstigt. Vad som är värre är att det inte verkar ha planerats för i den kraftiga tillväxt som företaget har haft under de senaste åren. Med en sund inställning till säkerhet och tillgänglighet och planering därefter ska ett driftstopp kunna vara åtgärdat efter en kvart. Även om det pågår stora uppgraderingar av systemet är det fullt möjligt att hålla en fungerande tjänst i drift utåt med rätt verktyg för tillgänglighet.
Tiden då it-system kunde ligga nere i timmar eller, som i det här fallet, dagar är sedan länge förbi. Att det ändå händer sätter en hel del frågetecken kring trovärdigheten och säkerheten i Klarnas system. Förhoppningsvis inser de att de behöver bli betydligt mer smooth även i sin infrastruktur framöver.
Victor Engelbrecht Dohlmann
Nordenchef Veeam