Folksam har man också en egen avdelning för att testa ny teknik. Den är dock befriad från det magiska X:et och heter kort och gott Future Lab. Fokus ligger främst på hur man kan använda AI och maskin­inlärning. Men det senaste stora initiativet har handlat om att införa mjukvaru­robotar i olika delar av verksamheten.

– I april 2017 drog vi igång ett projekt för att titta på robot process automation. För att förstå vad det var, för att bevisa dess värde och för att se om det var något vi ville göra, säger Lars Engvall, ansvarig för Folksams Future Lab.

Tanken från början var att hitta en modell och se om det fanns något intresse i organisationen för att använda mjukvaru­robotar för att effektivisera sina processer.

– Och redan i oktober sade it-chefen att vi skulle skapa en grupp för att göra det här.

Folksams nya roboticsgrupp leds av Sofia de Maré. Än så länge består den bara av två personer, men fem är på väg in. I dagsläget är nio olika mjukvaru­robotar igång.

– En av de parametrar vi tittar på är vad som är en rimlig automatiserings­nivå. Det handlar framför allt om att försöka lösa delar av processer och att hitta de flaskhalsar som är tidstjuvar. Förhoppningen är att det ska gå att göra ganska enkelt. Vi har sett att effekten kan bli enorm och frigöra tid till att jobba med mer värdeskapande åtgärder, säger Sofia de Maré.

Läs också: Otippat techbolag i topp på Forbes innovationsranking

Folksams roboticsgrupp är en del av it-avdelningen, men på Ica har man valt att lägga Icax under företagets strategiavdelning.

Men finns det inte en risk att innovations­hubben börjar leva sitt eget liv vid sidan av organisationen och blir en isolerad lekstuga?

– Nej, vi jobbar hela tiden nära andra delar av organisationen för att maximera affärs­perspektivet. Och när vi sätter igång med en idé har vi alltid organisationen på näthinnan och bestämmer vem vi ska springa tillsammans med så att vi involverar dem från början, säger Emma Lindahl.

Och det där med att det skulle handla om lek är något både hon och Ariella Rotstein Gille vänder sig emot.

– Kanske kan det verka så för att vi har så roligt på jobbet, säger de.

I själva verket krävs det tydlig struktur just för att idéerna ska utvecklas till något livskraftigt.

– Det krävs stringenta processer för att generera idéer och komma på nya lösningar. Och det gäller att verkligen jobba med lärandet, säger Emma Lindahl.

Vilka idéer har då omsatts i praktiken? Nja, de kan inte peka ut någon ännu. Det har ju bara gått ett halvår, konstaterar de.

– Men innan årets slut räknar vi med att någon av idéerna från oss ska märkas för kunderna, säger Ariella Rotstein Gille.

Läs också: Nu måste EU få data att flöda – annars faller AI-satsningen platt

Av de nio robotar som är igång på Folksam hittar vi fem inom finansiella konto­avstämningar och resterande fyra inom utbetalningar. Det absolut tyligaste resultatet är att en väldans massa repetitivt tangentbords­hamrande och klickande har försvunnit. Arbetet med utbetalningar görs numera på ungefär en sjättedel av tiden. Och det finns fler administrativa processer att ta tag i.

– Det finns en efterfrågan inom organisationen. Vi har inget stort automatiserings­program, utan det är efterfråge­styrt. Införandet ska komma där man vill ha det gjort och det hittas arbets­uppgifter att lägga på en robot långt ut i kedjan. Medarbetarna har hittills varit väldigt positiva eftersom de i regel slipper göra det de inte vill göra. Det är fantastiskt roligt, säger Sofia de Maré.

Och hon tror heller inte att automatiseringen kommer att leda till personal­neddragningar.

– Nej, inte som det ser ut i dagsläget, snarare tvärtom. Vi vill anställa 125 till på it-sidan. Och behovet av dem som varit här länge, som vet hur försäkrings­branschen fungerar, är större än någonsin. Effektivisering kan ske på två olika sätt. Det ena är att minska antalet skallar, det andra är att göra det effektivare. Målet har inte varit att vi ska ha färre människor utan att vi ska vara effektivare så att vi kan göra andra saker som vi vill göra.