Ett nytt verktyg från Google lockar tusentals nya besökare till gym och frisersalonger varje månad. Det är ett bokningsverktyg som lanserades förra året, och det har ännu inte nått Sverige – men Google verkar se väldigt stor potential i det här.

Det här uppger nyhetstjänsten Reuters, som också skriver att tjänsten, som kallas Reserve with Google, är ett tyst steg på företagets väg mot nästa generations söktjänster.

Läs mer: Googles AI-satsning imponerar – hör Assistant ringa och boka tid för klippning

Tjänsten besparar användarna telefonsamtal, research och den formalia som brukar förknippas med bokningar av olika slag.

Om användaren vill ha, till exempel en klippning ett visst klockslag inom ett visst avstånd från jobbet, så kan Google med det här verktyget tillsammans med kartfunktionen visa vilka ställen som har öppet, låta användarna boka en tid och till och med betala, utan att behöva ringa eller ens besöka en annan webbplats.

Google självt vill inte kommentera hur populär den här tjänsten har blivit under den korta period den funnits på marknaden, men företag som utvecklar mjukvara för schema- och bokningstjänster säger till Reuters att volymerna är betydande, och att en så stor andel som 75 procent av bokningarna görs av nya kunder.

Det här verktyget är en del i Googles strategi för söktjänsterna, som går ut på att erbjuda mer än en lista av webbplatser som användarna sedan måste undersöka själva.

Läs mer: ”Ny teknik men gamla tankar – jag vill inte boka frisörtid med Googles fantastiska AI-röst”

Nästa steg är att slutföra uppgifter och ge direkta lösningar.

Google Assistant spelar en central roll i det här. Användare ska kunna genomföra bokningar via rösttjänster senare under året.

Enligt Reuters ska Google inte heller ta ut någon avgift för Reserv, varken för användare eller för företagen.