Han ska leda Anaplan i Norden
Björn Mattsson är ny Nordenchef på amerikanska Anaplan, som utmanar de stora it-jättarna med sina molnbaserade planeringsprodukter. Han ansluter närmast från en vd-roll på svenska bolaget Heads, och har tidigare bland annat varit vd på Visma Software.

– Efter Vismaåren följde ett intensivt jobbande med flera bolag av startup-karaktär. Därför känns det kul att nu gå till ett bolag som redan passerat det stadiet. När jag blev kontaktad för Nordenchefsjobbet på Anaplan tvekade jag inte. Bolaget står ju för ett friskt nytänkande, både tekniskt och med sitt apptänk. Att utmana etablerade jättar har alltid varit en drivkraft för mig och nu har jag verkligen fått chansen, säger Björn Mattsson.
Läs också: Nu ska Elgiganten börja kränga solceller
Tietos inköpschef kliver in som cio
Som vi skrivit tidigare lämnar cdo Alexandra Drevenlid Tieto för att börja på Dustin. Nu har Tieto stuvat om för att ersätta henne. Tomas Elken kommer utöver sin nuvarande roll som inköpschef även att anta rollen som cio från och med den 11 juni. Han har tidigare arbetat med global it-strategi och företagsarkitektur på Ericsson.
– Jag vill tacka Alexandra för hennes fina arbete och välkomnar samtidigt Tomas till sin nya kombinerade roll som cio och cpo på Tieto. Utöver sin bakgrund inom upphandling och facilitetshantering kommer Tomas ledarskapsförmåga att utgöra en perfekt grund för att föra vår digitaliseringsplan framåt, säger vd och koncernchef Kimmo Alkio.
– Jag känner mig inspirerad att ta mig an denna uppgift och ser fram emot att realisera Tietos digitala strategi. Jag ser en hel del synergier inom upphandling, ict och facilitetshantering. Dessutom går digitaliseringen av Tieto och säker it-verksamhet hand i hand, säger Tomas Elken.
Byter Klarna mot Hubspot

Amerikanska Hubspot, som har en crm-, marknadsförings-, sälj- och kundtjänstplattform vuxit på den nordiska marknaden och tar nu in Susanne Rönnqvist Ahmadi som internationell marknadschef. Hon har över 17 års erfarenhet från internationell marknadsföring och kommer närmast från Klarna där hon varit marknadschef för b2b. Dessförinnan har hon även haft en motsvarande roll på VMware.
– Sverige och Norden är med sin starka startupscen och företagarkultur en attraktiv marknad för Hubspot, som erbjuder en integrerad marknadsföringslösning för små och medelstora företag. Via en och samma plattform kan företag använda verktyg som tar deras kunder genom hela köpresan, säger hon om sitt nya bolag.
Läs också: Försökte sälja sina Facebookdata på Ebay – ”varför ska inte jag också få betalt för den?”
Ikanoduo till Malmöbolag

Det Malmöbaserade fintechbolaget Plexian, som bygger mobila plånböcker med digitala lojalitetsprogram, har vässat sin ledning. Staffan Mattson kliver in i rollen som vd och Per-Anders Eriksson blir bolagets nya teknikchef. Grundaren och tidigare vd Sami Sulieman blir istället och arbetande styrelsemedlem.
Att erbjuda ett lojalitetsprogram är inte längre lösningen. Framtiden är att vara ett lojalitetsbolag.
– Av egen erfarenhet vet jag att Plexian har ett erbjudande med stor efterfrågan. Den traditionella modellen kopplad till begreppet kundlojalitet är i stark förändring och på väg bort från fokus på transaktioner till att bygga genuina och ärliga relationer. Att erbjuda ett lojalitetsprogram är inte längre lösningen. Framtiden är att vara ett lojalitetsbolag. Plexian arbetar med ny modern teknik och en strategi som baseras på ett utifrån-in-tänk, vilket skapar förutsättningar för att introducera lösningar som verkligen skapar riktiga mervärden för såväl partners som användare, säger Staffan Mattson om sitt nya uppdrag.
Staffan Mattson kommer närmast från en roll som managementkonsult och har tidigare arbetat som vd på Ikano Bank i Ryssland. Per-Anders Eriksson har också ett förflutet på samma bank, som ansvarig för applikationsutveckling.