När Elektronikbranschen idag presenterar sin månadsrapport över försäljningen hos sina medlemsföretag Audio Video, Elgiganten, Euronics, Media Markt och Netonnet, så är det tydligt att det klassiska greppet att dundra på med reklamkampanjer inför stora idrottsevenemang är fortsatt framgångsrikt.

Det är nämligen stora tv-apparater, över 65 tum, som är ett av få glädjeämnen för kedjorna i maj. Den kategorin har vuxit med hela 60 procent jämfört med maj 2017. Tittar man på försäljningen under de första fem månaderna 2018 så är de stora tv-apparaternas tillväxt mindre, men fortfarande 22 procent.

– Svenskarna köper i allt större utsträckning de största tv-skärmarna. Kan det vara att de förbereder sig för fotbolls-VM, lyder Elektronikbranschens vd Klas Elms kommentar till siffrorna.

– Vi brukar se ordentliga skutt i tv-försäljningen inför stora sportevenemang som OS och fotbolls-VM och det gör vi nu också. Siffrorna visar tydligt att svenskarna vill ha större tv-apparater. Från 1 maj har försäljningen av skärmar i storleken 55 till 70 tum ökat med drygt 30 procent jämfört med motsvarande period förra året. Skärmar på 70 tum och uppåt ökar däremot med hela 500 procent, vilket visar att det kommer att bli det nya folkformatet på sikt, säger Tommy Ahlvin, försäljningschef på Elgiganten.

Läs också: Så ska ATG göra travsporten digital

Det totala försäljningsvärdet för branschen hittills under 2018 ligger dock på minus en procent efter att maj är inräknat. Kategorierna audio, mobiltelefoner och surfplattor visar också fortsatt positiva tillväxttal, med 2 procent för de två förstnämnda och 3 procent för plattorna.

Den stora huvudvärken i rapporten är kategorin laptops, som ligger på minus 16 procent jämfört med fjolårets fem första månader.