Vi har tidigare rapporterat om krisen hos prylkedjan Teknikmagasinet, som så sent som i våras brottades med skulder på närmare 200 miljoner kronor i kölvattnet av bolagets företagsrekonstruktion. Men igår kom beskedet att bolagets nye ägare Peter Gyllenhammar AB har åtgärdat skuldsättningen och att Teknikmagasinet har gått ut ur sin rekonstruktion, då ackordet vunnit laga kraft.

– Nu har det formellt vunnit laga kraft, så nu är vi ur rekonstruktionen. Det känns jätteroligt. Vi står nu finansiellt starkare än på många år. Under rekonstruktionen har vi sett över alla våra kostnader och vässat vår affärsstrategi, säger vd Catherine Sahlgren.

Peter Gyllenhammar är numera 100-procentig ägare av bolaget, som tidigare ägdes av riskkapitalbolaget Segulah.

Läs också: VM-febern räddar kedjorna – men pc-försäljningen går kräftgång

– Nu har vi ny ägare och gör en nystart. Det finns mycket vi kan göra för att utveckla butikerna. Vi har ett roligt sortiment och en ganska egen ställning på detaljhandelsmarknaden. Vi tror att butikerna kan bli ännu roligare och spegla sortimentet bättre, säger Catherine Sahlgren om vad som ska hända framöver.

Vad ska ni göra annorlunda den här gången för att inte dra på er massa skulder igen?
– Bolaget i sig har alltid gått ganska bra. Segulah belånade bolaget och gjorde projekt som kostade mycket pengar, som att flytta centrallagret från Järfälla till Eskilstuna, och det gjorde att vi fick stora skulder. Jag tror att vi kan utveckla oss ytterligare, kanske med fler butiker eller med fler tjänster.

Ännu är inget bestämt kring vilka tjänster det i så fall skulle handla om, men Catherine Sahlgren ger exempel på vad som skulle kunna bli aktuellt.

– Mycket av det vi säljer kretsar kring mobilen och mobiltillbehör. Man skulle kunna tänka sig att vi kan hjälpa till att sätta på skydd eller att laga mobiler, säger hon.

Har ni planer på att stänga igen några butiker?
– Vi har samma antal butiker. Vi ser över beståndet varje år och ser till att de ligger i rätt läge där det rör sig mycket folk. Vi ska snarare expandera mer än vad vi ska minska. Sedan kan det vara så att vissa lägen som var rätt för tio år sedan kanske inte är rätt idag. Det handlar framför allt om att vi flyttar butiker till rätt läge.

Vad är rätt läge då?
– Det skulle till exempel vara kul att testa tunnelbanan eller andra bra trafiklägen.

En ny butik invigdes till exempel förra sommaren i gångarna till den nya pendeltågsstationen Stockholm City. Flygplatser är också ett hett alternativ, om Caherine Sahlgren får välja.

– Vi skulle gärna finnas på Arlanda. De skulle behöva lite roligare utbud än de har idag. Det skulle de få med vårt sortiment.

Läs också: Elgiganten fortsätter testa nytt – nu kan du shoppa hemelektronik med Swish

I dag har Teknikmagasinet 85 butiker i Sverige, 35 i Norge och 14 i Finland. Och utanför Sverige är det redan bestämt att ytterligare några butiker ska öppna.

– I båda de andra länderna har vi färre butiker än i Sverige, så där finns det redan planer på att öppna två eller tre butiker.

Att satsa stort på flera butiker går tydligt emot den trend där e-handeln tar över i större grad. Just ökad e-handel pekades också ut som en viktig förklaring när Teknikmagasinet skulle förklara varför det slutade med rekonstruktion.

E-handeln lär knappast minska framöver, men ändå är det butiker som gäller?
– Nej, tvärtom. Den kommer att fortsätta öka. Vi ser att vår e-handel ökar också. Men jag tror att vi är mindre känsliga för det än större butiker. Hos är det mycket mer impulsköp. Man handlar för stunden, det kan vara en present till ett kalas, eller något till sina barn. Då blir man inte lika påverkad som om man säljer dyra kapitalvaror. Vår huvudmålgrupp ligger mellan 10-25 år. Det är där vi har en stor andel av våra kunder, plus deras föräldrar som ska köpa presenter.