Logistiken brukar pekas ut som en avgörande nyckel för att lyckas med e-handel. Framför allt handlar det om det som kallas ”the last mile” – slutdelen av leveransen till kunden.

Det senaste året har Ikea öppnat ett lokalt lager i Stockholmstrakten och satt igång med att etablera ett annat i Malmö.

Och nu tar Ikea ett ännu större grepp för att lyckas med detta genom att använda sina varuhus som e-handelslager.

Läs också: Ikeas affärsmodell under press – ”vi behöver förändras”

Med nya tjänsten Expressleverans ska kunderna få hemleverans inom ett dygn – men ofta rentav snabbare, redan inom 3–6 timmar från beställning, skriver Ikea i ett pressmeddelande.

– Vi vill leda detaljhandelsutvecklingen i Sverige och använder nu vår fördel med att ha hela vårt sortiment på tiotusen produkter tillgängligt via våra 20 varuhus runt om i landet, säger Miki Tabakovic, ställföreträdande försäljningschef på Ikea Sverige i en kommentar.

Hemleveransen kostar dock en slant, 998 kronor tar Ikea för tjänsten.