Det rör på sig rejält i den svenska it-branschen nu. Efter att vi har sett bolag som DGC och Candidator, ITF och Addpro samt Advania och Caperio samtliga ty sig till varandra efter storaffärer i jakt på mer muskler är det nu dags för nästa del i branschens konsolidering.

Den här gången är det inte bara två, utan tre bolag som gör gemensam sak. Det är det norska riskkapitalbolaget FSN som har valt att investera i den svenska it-branschen genom att köpa Office IT-Partner, Zetup och Dicom.

– Det här är ett dreamteam som skapas. Det är tre väldigt välskötta och fina bolag med extremt hög kundnöjdhet och duktiga medarbetare. Vi har letat efter de tre bästa bolagen för att skapa en utmanare i branschen. Tanken är att bygga en gemensam grupp och ett gemensamt koncept. Det kommer gestalta sig mer och mer hur gruppen kommer att se ut, säger Andreas Bruzelius, ansvarig investeringsrådgivare på FSN om storinvesteringen.

Läs också: Goda tider och kompetensbrist skapar hög arbetsbörda för it-branschen

Hur mycket får ni betala?
– Jag kan inte kommentera det. Det är konfidentiellt, men det är i nivå så att både säljare och köpare är nöjda. Så klart, annars hade det inte blivit någon affär.

Varför blev det just de tre bolagen?
– De har en liknande filosofi i hur man arbetar. De är snabbfotade och flexibla och sticker ut när det gäller kundnöjdhet. Och så finns det ett starkt lokalt engagemang i hela gruppen, där de är en del av det lokala näringslivet och känner sina kunder väl.

Det är alltså lokalt engagemang, fast i sammanslagen storskala som ska vara modellen för den nya, ännu namnlösa koncernen. Om man ska måla in de tre delarna på en geografisk karta kan man säga att Zetup står för Göteborg och västra Sverige, Dicom för Stockholm och Office IT-Partner för resten av landet. Office IT-Partners kontor i Västerås och Göteborg har dock valt att inte haka på det nya tåget, utan de kommer att fortsätta verka på egen hand.

De tre vd:arna, Dicoms Claes Willén, Lotta Widorson Lassfolk från Office IT-Partner och Zetups Mats Franzén, är eniga om att sammanslagningen ska ske under kontrollerade former.

– Vi ska inte göra några radikala förändringar. Det är klart att vi kommer att ha ett gemensamt varumärke men samtidigt vill vi inte bara rasera det vi har, säger Claes Willén.

Initialt kommer bolagen att verka under sina vanliga namn, men på sikt ska man få mer och mer nytta av varandra. Då ska man även exempelvis spika var huvudkontoret ska ligga och hur organisationen ska se ut.

– Det är inte bestämt än. Det finns många sådana saker att bestämma. Just nu rekryterar vi en koncernchef som kommer att sitta i moderbolaget. Under det är det tre bolag med oss tre som vd:ar, säger Lotta Widorson Lassfolk, som är tillförordnad koncernchef till dess att den nya koncernchefen är funnen och tillsatt.

Mats Franzén konstaterar att bolagen påminner en hel del i hur de jobbar. Inte minst med stort fokus på den lokala marknaden. Och han ser fram emot den nya gemensamma resan, som knappast var den första möjligheten för det cirka 100-hövdade bolaget att få en ny ägare.

Läs också: Konsultjätten om statens stora AI-satsning: ”sätter Sverige på AI-kartan”

– Jag är glad att vi har blivit utvalda. Vi tror mycket på det här. Vi har tackat nej till många bud tidigare, men det här känns helt rätt och något vi verkligen kommer att ha nytta av. Från Zetups synvinkel får vi fler människor och finns på flera platser, säger han.

Och även Lotta Widorson Lassfolk är tydlig med att det lokala entreprenörsdrivet ska behållas.

– Vi har haft 40-50 ägare som alla är entreprenörer och som har haft ett enormt driv. Att affärer görs lokalt har hela tiden varit viktigt för oss och det är viktigt att ha kvar det, säger hon.

Hur det kommer att gå att vara stor och stark och liten och lokal på samma gång återstår att se. Men att branschen är behov av konsolidering är de tre bolagen överens om.

– Det är lite så att man måste bli lite större för att hänga med. Man måste ha lönsamhet för att överleva. FSN var tydliga med att de vill ha bolag som ska vara välskötta. ha hög lönsamhet och hög kundnöjdhet, säger Claes Willén, och påpekar att hans bolag har toppat Radars kundnöjdhet flera år i rad.

Exakt vilka som blir huvudkonkurrent vill de inte gå in på, snarare pratar de om att de vill göra det på sitt sätt. Men att bolag som Advania, ITF/Addpro, DGC/Candidator och Atea finns där är ganska tydligt. Lotta Widorson Lassfolk betonar dock att hårdvara inte kommer att vara i fokus, utan det är tjänsteleverans som gäller för nästan hela slanten. När de själva får uppskatta hur stor del av verksamheten som utgörs av tjänster konstaterar de att Office IT-Partner ligger på drygt 50 procent, Dicom mellan 75-80 procent och att Zetup har ännu mer än så.

– Målsättningen ligger runt 75 procent tjänst. Då blir det alltid en merförsäljning av produkter också, säger hon.

Och även om de nya norska ägarna börjar i Sverige är siktet tydligt inställt på Norden.

– Vi ska vara ledande på medelstora bolag från dag ett. Den organiska tillväxten är kraftig redan nu och vi hinner säkert med lite förvärv under resans gång också. Och vi blir gärna fler. Kundfokuserade och drivna personer är alltid välkomna att söka sig hit, säger Lotta Widorson Lassfolk.

Fakta

Fokus kommer att ligga på arbetsplatser, infrastruktur och applikationsdrift, molntjänster och digitalisering. Totalt får den nya gruppen drygt 500 anställda, med 35 kontor över hela landet och en årlig omsättning som idag ligger strax över 1 miljard kronor.

Efter sammanslagningen kommer man att finnas representerat i Falun, Gävle, Malung, Skellefteå, Sälen, Eskilstuna, Linköping, Norrköping, Nyköping, Stockholm, Södertälje, Uppsala, Örebro, Borås, Göteborg, Halmstad, Jönköping, Kalmar, Ljungby, Lund, Malmö, Ronneby, Skövde, Lidköping, Falköping, Tranås, Växjö och Trollhättan.

Office IT-Partner
450 medarbetare över hela landet, av vilka cirka 400 följer med eftersom Västerås och Göteborg valt att inte vara med.
Kunder: från väldigt små bolag till medelstora företag och även kunder med upp till 1 000 anställda med fokus på retail, tillverkande industri och fastighetsbolag

Zetup
Drygt 100 anställda i Göteborg, Trollhättan och Kista
Kunder: Större kunder, många offentliga kunder som exempelvis Tillväxtverket och många kommuner, finns med i Kammarkollegiets stora driftavtal

Dicom
45 anställda med kontor i Stockholm och Göteborg
Kunder: Privata tjänsteföretag mellan 50 och 400 anställda, många kunder i reklambyråvärlden.