Användandet av kontanter må minska i samhället, men de främsta cashmaskinerna ska fortfarande underhållas. Och det är glädjande för Evry, som nu har tecknat ett nytt avtal för leverans av system och tjänster för samtliga av Bankomats cirka 1 800 uttags- och insättningsautomater på fler än 500 orter i Sverige.

Det samlade värdet för avtalet uppgår till cirka 330 miljoner kronor under en treårsperiod. Det nya avtalet gäller från 1 april 2019 och har en option att förlängas i ytterligare två år. Det nya avtalet är också en förlängning. Evry och Bankomat inledde sitt samarbete 2011, och sedan dess har konsultbolaget skött allt från programvara och drift till första linjens support, tekniskt underhåll, beräkning av mängden kontanter i varje automat och beställning av kontanter.

Nina Wenning
Nina Wenning, vd, Bankomat.

– Efterfrågan på att ta ut och sätta in kontanter är fortfarande stor bland svenskarna, trots att de digitala betalsätten ökar. Trots det spelar kontanterna en viktig roll i samhället och vi etablerar nu fler och fler kontantcenter, där man både kan ta ut och sätta in sedlar. Tillsammans med Evry kan vi erbjuda både kostnadseffektiva tjänster samtidigt som de tar ansvar för hela värdekedjan kopplat till våra automater, säger Bankomats vd Nina Wenning.

Läs också: Kvittoslakten fortsätter – på City Gross måste du snart be om att få en utskrift

Björn Ivroth
Björn Ivroth, vd, Evry.

– Bankomats automater har mycket hög tillgänglighet, vilket har bidragit till att ge företaget ett bra renommé. Vi är glada för det förnyade förtroendet och ser fram emot att fortsätta samarbetet med att säkra Bankomats hantering av kontanter i det svenska samhället. Med moderna lösningar täcker vi alla krav till funktionalitet, säkerhet och compliance, samtidigt som hanteringen av kontanter blir mer kostnadseffektiv, säger Evrys vd Björn Ivroth om det förlängda avtalet.