Den svenska hemelektronikscenens gigant fortsätter växa, medan konkurrenterna har det fortsatt tufft. När Elgiganten i dag presenterar siffrorna för verksamhetsåret 2017/2018, så är det ett rejält styrkebesked. Tillväxten var 10,4 procent och den totala omsättningen landade på 11,9 miljarder kronor. Och även om stora vinstmarginaler är bland det svåraste att hitta hos hemelektronikkedjorna så gläds Elgiganten åt att man även ökat sin vinst med 50 procent, till ett resultat som landar runt 200 miljoner kronor.

Att Elgiganten roffar åt sig marknadsandelar blir också än tydligare av att de främsta konkurrenterna, Media Markt och Netonnet, båda tappar i omsättning. Tittar man på detaljhandelsindex, DHI, för elektronikmarknaden så går den totala marknaden bakåt med 0,8 procent. Motsvarande siffra utan Elgigantens försäljning visar att marknaden backar med hela 5,4 procent.

– Vi har ett alldeles fantastiskt år bakom oss, där vi redovisar en kraftig tillväxt på 10,4 procent samtidigt som den totala elektronikmarknaden backar. Vår basförsäljning har haft en otroligt stark ökning. Vi har haft en kontinuitet under många år och det börjar ge tydliga resultat av i form av ett stärkt varumärke och ökad kundnöjdhet. Vi vill vara kundernas självklara destination och för det krävs fortsatt fokus på kunden och kunderbjudandet och att vi fortsätter utvecklas, för att erbjuda bästa möjliga köpupplevelse, behovsanpassade tjänster och en utmärkt service, säger en nöjd Niclas Eriksson, vd på Elgiganten, som den främsta förklaringen.

Läs också: Media Markt inför e-handel på en halvtimme

En annan förklaring till framgången är att samtliga fem tunga delar hos kedjan, det vill säga konsumentelektronik, data, tele, vitvaror och småvitt, växer mer än marknaden. Niclas Eriksson har överlag svårt att se några mörka moln på sin midsommarhimmel. Inte ens den så omtalade och stundande butiksdöd som det pratas allt mer om verkar ha drabbat kedjan. Men tittar man bara på själva tillväxtsiffran är det e-handeln som är det stora loket även här.

– Näthandeln växer allt mer i hela samhället. Hos oss växer e-handeln med 32 procent. Men vi växer inom alla delar. De stora varuhusen växer med 8 procent, vi växer med 13 procent inom franchise och med 17 procent i de tidigare Phone House-butikerna. Nyckeln här tror jag är att vi har fått till ett erbjudande på kundens villkor, och inte minst till ett och samma pris. Och under året har vi fortsatt satsningen på vårt butiksnät. Vi har 162 butiker idag, varav 84 Elgiganten Phone House-butiker i stadskärnor och gallerior. Det visar att närhet och lättillgänglighet är viktig för kunderna, säger han.

Vi har tidigare skrivit om att Elgiganten ska jobba hårdare på företagssidan. Det är fortfarande en liten del av verksamheten, men även den delen har vuxit under året, med 11 procent. Den största av alla tillväxtsiffror som kedjan mäter hittar vi inom segmentet Gaming, som ökat med hela 38 procent under året.

– Intresset för gaming och e-sport har exploderat under de senaste två åren och vi ser inga tendenser på att det kommer att avta, tvärtom. Vi kommer därför att satsa på att bredda sortimentet inom framför allt pc-gaming, med datorkomponenter, hårdvara och tillbehör under året. Det här är produkter som kunderna, oavsett ålder, efterfrågar och vi vill vara den självklara återförsäljaren som kunderna vänder sig, säger Niclas Eriksson.

Netonnet: ”God grund framöver”

Den svenska hemelektronikscenen är inte det blodbad den var för några år sedan. Med färre aktörer som ska slåss om samma kaka finns det lite mer utrymme för var och en. För även om Netonnet har tappat lite i omsättning under året, så finns det glädjeämnen även i de siffror för 2017 som presenterades igår.

Läs också: Från Ubisoft till Fortlax – här är cio:erna som byter jobb

Netonnets omsättning minskade med 2,7 procent jämfört med 2016 och landade på 4,9 miljarder kronor. Omsättningsminskningen förklaras av bolaget med lägre internförsäljning från Netonnet till Siba, det senare en verksamhet som successivt avvecklades under året. Tittar man på siffrorna rensade från försäljning till koncernföretag så var den jämförbara tillväxten istället 4 procent.

Rörelseresultatet landade knappt på plus, 9 miljoner kronor, att jämföra med 79 miljoner året före. Det försämrade resultatet förklarar Netonnet i första hand med omstruktureringar och att man expanderat verksamheten.

− År 2017 har varit ett händelserikt år och vi är stolta över att vi levererar ännu ett positivt resultat, trots de stora omstruktureringar och investeringar som året inneburit. Två bolag har blivit ett starkt bolag. Stora och långsiktiga investeringar har gjorts i både nytt affärssystem, kassasystem samt byggandet av en ny effektiv organisation. Omstruktureringen har som förväntat påverkat årets resultat, men lagt en god grund för Netonnet framöver, säger tillförordnade vd:n Roger Sandberg om årsresultatet.