Steg för steg har affärssystemsmarknaden utvecklats och tagit klivet från datorerna ut på internet och blivit webbaserade och därefter flyttat in i molnet. Från mängder av anpassningar har systemen blivit mer och mer standardiserade.

Men nu tas ett större kliv som skapar helt nya förutsättningar enligt affärsystemsexperten Jonas Andersson, som är vd på analys- och konsultföretaget Herbert Nathan.

– I stället för att leverantörerna ska underhålla kanske tio versioner av system så går man nu mot molnlösningar som kanske hundratusentals använder sig av. Det innebär att lösningen måste vara extremt stabil och då måste den vara ren och standardiserad och inte innehålla en mängd unika kundanpassningar, säger han.

– För de som har unika behov skapas i stället fler lager i systemet där man själv kan göra förbättringar utan att själva kärnan förstörs. Det är den vägen som exempelvis Salesforce och SAP har gått.

Läs också: Uppköpsvåg av svenska affärssystemkonsulter

För att möta kunderna erbjuder leverantörerna därför plattformstjänster via molnet. De får verktyg så att de kan bygga egna script inom samma ramverk som systemet förklarar Jonas Andersson.

– Fördelen är då att det är lätt att integrera och att man har regelverk och api:er som gör att det flödar på ett säkert sätt.

Men utvecklingen drivs inte bara av de stora leverantörernas behov av att förenkla sin hantering utan minst lika mycket från kundsidan. Digitaliseringen innebär att marknaden håller på att öppna upp nya möjligheter. Det innebär att företag knyter ihop nya tilläggstjänster till sina erbjudanden, sådant som kräver mer teknik och intelligens.

– De som tidigare sålt bilar fyller dem nu med utrustning som håller koll på hur föraren kör, om bilen behöver repareras och så vidare. Vill man ligga i frontlinjen på det sättet så handlar det inte om teknik som kan köpas på stan – man måste gå ett steg längre. Och för att få det behöver man tillgång till verktygslådorna som erbjuds ute i molnet.

Parallellt med att hela uppbyggnaden av affärssystem förändras på det här sättet förändras också ekosystemet av den teknikrevolution som nu pågår. I plattformsvärlden erbjuds nu ramverk för att bygga sina egna bottar med standardfunktioner.

– Ovanpå det kan du sedan lägga applikationer som röststyrning, ögonstyrning, messengertjänster för utbyte av information. Och så finns det AI-agenter som Siri, Alexa och Cortana.

De nya sätten att sälja affärssystem där plattformstjänster blir avgörande och där innehållet ligger i teknikens frontlinje rör också om i leverantörsleden.

Och frågan är om de nordiska leverantörerna klarar klivet.

– Jag tror många av dem helt enkelt inte har musklerna att hänga med i nästa generationslyft. Vi tar steget in i en värld vi inte känner till och där vi måste tänka utanför ramarna. Vi vet inte riktigt vad AI är mer än att det ska lära oss att bli bättre – vilken svensk leverantör har kunskap och kompetens om det, säger han.

– Med en liten tår i ögat ser jag i dag hur en del lokala leverantörer fortfarande kämpar med att få sitt system webbaserat eller skapa en cloudlösning. De ligger tio år efter marknaden och jag förstår inte hur det ska lyckas.

Läs också: Nu ska AI stöpa om affärssystemen

Däremot kliver de stora it-jättarna in även på affärssystemområdet.

– Microsoft, Oracle, Amazon, Google, Facebook och kinesiska Baidu är redan med på tåget. De kan erbjuda landskapet med AI och maskininlärning.

Jonas Andersson beskriver det som att de är aktörerna som erbjuder motorvägen och att man helt enkelt får betala vägtull för de tjänster man vill ha.

Som exempel pekar han på Salesforce som började som crm-leverantör men där crm-systemet i dag snarare är en pusselbit och kärnan i stället är plattformen force.com där det finns en enorm uppsjö av appar.

– Rootstock har byggt ett affärssystem på deras plattform men det är fortfarande Salesforce som äger motorvägen som det kör på.

Jonas Andersson tycker att det är spännande med de stora förändringar som affärssystemsmarknaden nu går igenom.

– Det som är allra mest intressant med den AI-utveckling som kommer nu är att det skapar miljöer som inte går att kopiera, säger han.

– Tidigare har all utveckling byggt på att man kopierar andra och förbättrar. Men när alla företag använder maskininlärning så får man i stället mjukvara som uppför sig unikt för just den egna verksamheten. Det kan ingen kopiera – det blir en svart box.

När konkurrenterna inte längre kan kopiera varandra så förändras i sin tur spelreglerna för konkurrensen.

– Den interna kompetensen och personalen blir avgörande.

Och det i sin tur har gjort att man svängt bort ifrån retoriken om att it-avdelningen är död konstaterar Jonas Andersson.

– Nu pratar man om att man faktiskt behöver en enhet, en organisation, som förstår verksamheten men också har kunskap om motorvägarna. Som är affärsutvecklande och gör det lättare att ta steget.


ANNONS: Storsatsande eventet IBM Analytics University kommer till Stockholm 17-20 september 2018