De tre svenska i:na, det vill säga affärssystembolagen IFS, IBS och Intentia, finns samtliga kvar idag på den svenska marknaden, men i nya skepnader och alla ser ut att ha hittat sin hörna i den boxningsring, där man slåss om att få komma in i själva hjärtat hos företagen.

Och bokstaven i är återigen kung i detta affärssystemland. Detta efter att bolaget som köpte Intentia, Lawson, köptes av Infor 2011.

De svajiga turerna för IBS, som numera heter Iptor, rapporterade vi om i början av det som blir bolagets 40:e år på marknaden. Och IFS inträde hos riskkapitalbolaget EQT har vi också följt.

Från Infors håll har det däremot varit desto tystare. Ska man tro bolagets högsta chef på retailsidan, Corey Tollefson, så beror det på klassikern att ”de är ute och jobbar istället för att göra intervjuer”.

Bolaget har idag runt 700 anställda i Norden, och runt 500 i Sverige, där majoriteten jobbar med utveckling i det som nog kan betraktas som de tre i-bolagens huvudstad, Linköping. Det svenska huvudkontoret ligger dock i Kista, och man har även lokal representation i Göteborg och Malmö.

Och pratar man med Corey Tollefson, som alltså basar över bolagets retailverksamhet, säger han att det är två nyckelord som sammanfattar bolaget idag: molnet och användarvänlighet.

– När vi drog igång nya Infor 2010 så var vi ett av de första erp-bolagen som satsade hårt på molnet. Redan då ville vi att det skulle vara enkelt för kunderna, och sedan dess har vi satsat stort på användarvänligheten. Då var det inte så många som gjorde det. Folk måste vilja använda produkterna, det är oerhört viktigt, säger han och konstaterar att Intentias klassiska M3 var en av de sakerna som lockade honom till bolaget 2014, när han anslöt från rivalen Oracle.

– Jag var helt överväldigad när jag såg det, inte minst när det gäller användarvänligheten. Intentia var den gömda nordiska juvelen som Lawson köpte, mycket tack vare styrkan inom hälsosektorn och retail. Numera har vi även skrivit om all kod för molnet och det är perfekt för den som vill ha ett alternativ till the usual suspects.

The ususal suspects är för Infors del främst hans tidigare arbetsgivare Oracle och SAP, som är de två bolag han oftast möter. Själv väljer han dock att se något annat som huvudkonkurrent.

– Vår värsta konkurrent skulle jag säga är startupscenen, och de företag som inte finns än. Vi är mer oroade över vad som kan komma därifrån, men som inte har utvecklats ännu, än vad vi är över de andra bolagen, säger Corey Tollefson.

Läs också: AI ritar om affärssystemkartan – men hänger de svenska aktörerna med? 

För Infor i stort är de främsta branscherna tillverkande industri, hälsa och retail. Själv har han alltså främst fokus på den sistnämnda branschen. Och han är tydlig med vad målsättningen är under den närmaste tiden vad gäller retail.

– Retail är en av de branscher som förändrats mest. Om man tittar i molnet är Salesforce ledande på crm-sidan och Workday för det finansiella. Men tittar man på logistiklösningar i molnet är det rena vilda västern. Här vill vi bli nummer ett och ta den ledande rollen.

För tre år sedan köpte Infor även en molnbaserad handelsplattform, i form av företaget GT Nexus. Den är numera en väsentlig del av bolagets retailben. Detsamma gäller en satsning på maskininlärning, där det handlar om att hela tiden hålla mjukvaran levande och använda molnet till det som det är bäst för. Här nämner Corey Tollefson ett exempel från en stor kund i USA som använder maskininlärning för att analysera handelsflöden och göra prognoser för kommande dag.

– Det hade varit helt omöjligt om det skulle gjorts med hårdvara av den gamla typen. Många pratar om att de ska satsa på molnet för att reducera kostnader. På Infor ser vi snarare molnet som en fantastisk möjlighet att utnyttja världens största superdator, internet.


ANNONS: Storsatsande eventet IBM Analytics University kommer till Stockholm 17-20 september 2018