Grunden för den nya lagen är ett integritetsskydd som 1972 lades till Kaliforniens konstitution. I korthet går den ut på att alla invånare i delstaten har rätt att veta vilka data om dem som samlas in, för vilket syfte och med vem eller vilka de delas, skriver Fast Company.

Känns det igen? Javisst låter det som den dataskyddsförordning, GDPR, som trädde i kraft i EU för en månad sedan. Och det är ingen tillfällighet enligt Ed Chau, som är en av dem som ligger bakom den nya lagen, idén var just att den skulle ligga nära GDPR.

Läs också: En månad med GDPR – nu forsar klagomålen in till Datainspektionen

Lagen hindrar också företag att ta betalt för att radera en konsuments data. Men det finns ett undantag, det är om det handlar om gratistjänster där kunden betalar med sina data. Där var Silicon Valleys företag tydliga med att de ville kunna stänga av eller begränsa tjänster för dem som inte vill dela sina data.

Precis som i GDPR blir företag också skyldiga att berätta för sina kunder om deras data stulits vid ett intrång. Lagen tillåter också användare att stämma företag där det varit intrång och begära skadestånd på mellan 100 och 750 dollar – runt 900 till 6 700 kronor.

Lagen gick enhälligt igenom hela den lokala politiska processen.