Allt ser bra ut, men om du tittar efter noga så kan du se varningstecknen. En it-katastrof är på väg. Det kan till exempel handla om att samma utrustning eller applikation bryter ihop gång på gång.

Här tipsar CIO.com om fyra tidiga varningssignaler för it-katastrofer:

1. Användarna slutar klaga
Du kanske tror att det är bra om antalet klagomål minskar. Det finns en stor risk att du har fel. Färre klagomål kan mycket väl bero på att användarna gett upp hoppet om att få sina problem åtgärdade och det kan leda till ett flertal dåliga saker.

Och det kan betyda att användarna förlorat förtroendet för it-personalen. Nästa steg är att de köper molntjänster på egen hand, bortom din kontroll. Eller att alternativ support hyrs in. I det senare fallet kan du räkna ut vad som kommer att hända med ditt jobb.

Läs också: Sex it-projekt från helvetet – och vad de lär dig

2. Folk slutar att komma till dig med idéer
Om du utmanar ditt team att tackla ett svårt problem eller med att formulera en strategi och det blir helt tyst så kan du vara ett helt säker på att det finns problem med arbetsmoralen.

Det här kan till exempel bero på att chefer är dåliga på att uppmuntra folks kreativitet i största allmänhet eller på att många inblandade sätter sina egna egon främst. Eller på att folk helt enkelt är utbrända.

3. Du fixar samma problem gång på gång
Anledningen till att it-avdelningar går på knäna är långt ifrån alltid en enda riktigt stor katastrof. Det kanske oftare handlar om en ständigt växande samling av till synes små problem. Eller som det heter för att använda en fackterm: teknisk skuld.

Resultatet blir ofta många återkommande mindre problem som tar allt längre tid att åtgärda.

Det här förekommer på alla företag. Men när samma system fortsätter att krascha med jämna mellanrum och ingen tar tag i det grundläggande problemet så blir resultatet ett produktivitetstapp som till slut inte går att åtgärda. Sedan blir folk utbrända och säger upp sig.

Den bästa strategin är att kasta bort den gamla lösningen och börja om på nytt.

Läs också10 analysmisstag att sky som pesten

4. Folk blir likgiltiga av alla alarm
Man måste ständigt övervaka affärskritiska system, men om antalet alarm blir för många att hålla reda på kan man lika gärna köra utan alarm. När det fungerar som sämst har du 30 ilskna alarm på din bildskärm, men egentligen handlar bara ett om ett kritiskt problem, medan resten är rena informationsmeddelanden.

En sådan situation kan både leda till att man struntar i alarm, även sådana som behöver åtgärdas, och till att folk blir utbrända. En riktig skräcksituation är att folk som har jour återkommande blir väckta i onödan klockan tre på natten.

Lösningen är att försöka prioritera i meddelandefloden på något sätt och sortera bort sådana meddelanden som inte behöver åtgärdas.