Vid det här laget känner nog många till att det som förut kallades Politikerveckan i Almedalen utvecklats till en enorm marknadsplats för idéer och lösningar. Där partipolitiken möjligen har en central plats ur en medial synvinkel, men där det mesta handlar om business.

Visst, den främsta handelsvaran är åsikter, men här finns hela spektrat från ensamma gatuförsäljare och ideella knallar i tält till key account managers på pr-byråer och marknadschefer på storföretag. I Mammons tyckonomiska tempel kämpar alla stenhårt för att sälja in just sin idé – eller produkt – till offentlighetens makthavare. Till politiker, kommunchefer, generaldirektörer, strateger och journalister.

Eftersom det är enklast att sälja sådant som är nytt, fräscht och känns spännande har digitalisering seglat upp som ett av Almedalens absoluta toppämnen. Ämnet är knappast hett bland våra politiker, men det spelar ingen roll: av 4 378 programpunkter under veckan handlar 611 om digitalisering.

Många av rubrikerna känns dock igen: det är digitalisering och demokrati, sociala medier i valet, digitala tjänster i vården, digitalisering av skolan. Lite av måndag hela veckan för den som bevistat liknande tillställningar någon gång de senaste åren.

Det är förstås okej, en stor del av poängen med Almedalen är diskussioner, kunskapsutbyte och kontaktskapande, och det är givetvis bra att den offentliga sektorn kan lyfta problem och goda exempel med varandra.

Men diskussionerna går lite på tomgång eftersom de som verkligen kan visa vägen och berätta hur man digitaliserar på ett effektivt sätt, företagen, sällan deltar. Visst är mängder av företag på plats, men då för att tuta i egen lur, sälja sina produkter och få igenom sina frågor.

Läs också: Det här är AI och så funkar det

Därför är det på ett sätt helt naturligt att många arrangörer för att locka publik går direkt till nästa steg istället, och hakar på den absolut hetaste tekniktrenden just nu, det vill säga AI. Det var så mycket prat om AI under Almedalsveckan att fler än en person jag överhörde mest suckade och skakade uppgivet på huvudet.

För så här är det: AI och maskininlärning har enorm potential. Det är den mest spännande teknikutvecklingen vi sett på mycket länge och kommer att få en impact vi knappast kan förstå i dag. Men det är för tidigt att göra det till ett stort ämne i ett forum för Almedalsveckan.

Varför då? Är det inte intressant att diskutera AI, och spekulera i vilken effekten blir och kanske rentav få höra om några lösningar som redan tagits fram? Jo, absolut. Men det finns en stor risk att AI-pratet i det här läget stjälper mer än det hjälper.

De problem som kan lösas och de vinster som kan göras med digitalisering förutsätter ett grundarbete.

Organisationer, oavsett om det är myndigheter, sjukhus, skolor eller företag, måste (1) börja med supertråkiga saker: kartlägga processer och göra så många som möjligt digitala, inventera och strukturera data, och så vidare.

Sedan kan man (2) börja själva verksamhetsutvecklingen, det som är hela poängen med digitaliseringen, genom att använda och förädla de processer och den data man redan har.

Först därefter är det (3) dags att börja kika på sådant som AI eller andra tekniker i framkant.

Väldigt många organisationer är emellertid. kvar på det först steget. Och risken med att prata AI redan nu är att man förblindas av upprymdhet kring potentialen i den magiska AI-tekniken och vill hoppa på tåget till robotutopia direkt, innan det ens släppts biljetter.

Och med det försumma allt som går och som behöver göras med det vi redan har i dag.

——

För övrigt har det knappast undgått någon att Almedalsveckan återigen kommit att präglas av våldsbejakande nazisters närvaro. En del i lösningen för att skapa en trygg mötesplats för nästa år är att företagen drar sitt strå till stacken och sätter press på makthavarna i frågan. Pr-konsulten Simon Strand har startat initiativet #näringslivetbackarupp vilket han skriver om i Resumé här och här. Inte minst it-företagen som har stor närvaro i Almedalen bör läsa och reflektera över detta.

ANNONS: Storsatsande eventet IBM Analytics University kommer till Stockholm 17-20 september 2018