Retailjätten Walmart uppger på tisdagen att de har ingått ett strategiskt partnerskap med Microsoft, för en bred användning av molnet och AI.

Anmärkningsvärt här är att båda de här jättarna har samma huvudkonkurrent, Amazon, men på olika områden. Microsoft för som bekant en hård kamp mot Amazon Web Services om herraväldet i molnet, och Walmart konkurrerar med Amazon i handeln.

Läs mer: Microsoft utmanar Amazon – utvecklar teknik för kassalösa butiker

I ett pressmeddelande säger Walmarts vd Doug McMillon.

– Vi är förväntansfulla över vad det här tekniksamarbetet kommer kunna göra för våra kunder och partner. Både när det gäller vår agila molnplattform och att leverera lösningar inom maskininlärning och AI för att arbeta smartare, så tror vi att Microsoft kommer att vara en stark partner för att driva vår förmåga till innovation.

De båda företagen har tecknat ett femårigt avtal som omfattar hela portföljen av Microsofts molnlösningar, däribland Azure och Microsoft 365, för att göra shoppingen snabbare och enklare för kunderna, uppger Walmart.

Läs mer: Walmart utmanar Amazon – bygger eget moln

Dessutom ska utvecklare från Walmart och Microsoft samarbeta för att migrera en betydande del av walmart.com och samsclub.com till Microsofts moln Azure.


ANNONS: Storsatsande eventet IBM Analytics University kommer till Stockholm 17-20 september 2018