Plötsligt händer det. Pc-försäljningen i världen tog ett rejält skutt uppåt, under andra kvartalet att döma av analysföretaget IDCs senaste rapport. En treprocentig ökning jämfört med motsvarande period förra året är ovanligt i de här sammanhangen.

Inte sedan första kvartalet 2012 (upp 4,2 procent) har den globala pc-marknaden sett en sådan ökning.

Även hos analysföretaget Gartner pekade det uppåt för pc:n under första kvartalet, dock bara med 1,4 procent. Men det är ändå den första ökningen hos Gartner på 25 kvartal. Skälet till att IDCs och Gartners siffror skiljer sig åt är att de har olika sätt att mäta. Till exempel räknar IDC in Chromebooks i pc-försäljningen men inte hybrider som Microsoft Surface.

Gartner å sin sida tar inte hänsyn till Chromebooks, men inkluderar ”ultamobila premium-pc” som Surface.

Oavsett hur man väljer att definiera en pc så står det klart att andra kvartalet 2018 är ett ovanligt starkt kvartal.

Läs mer: Pc-klassiker gör comeback – Sharp tar över Toshibas pc-verksamhet

Jay Chou, analytiker på IDC, säger att pc-marknaden under det senaste kvartalet brutit en negativ trend – tack vare att de tre största leverantörerna stått för en stark företagsförsäljning, både vad gäller laptops men faktiskt också stationära pc.

– Även om traditionella pc inte längre är standardenheten för många användare så fortsätter leverantörerna att visa hur pc-upplevelsen utvecklas och förbättras. Även vissa typer av stationära pc har tillväxt just nu som en följd av att företag förnyar sina pc-miljöer.

Även Gartner framhåller företagsmarknaden som särskilt stark just nu.

– Det är efterfrågan på företagsmarknaden som driver tillväxten och kompenserar nedgången på konsumentsidan, säger Mikako Kitagawa, analytiker på Gartner.

Ett annat drag på marknaden är att de stora leverantörerna tar en allt större bit av marknaden. De fem största leverantörerna (se faktaruta) växte tillsammans med 7 procent och har nu en sammanlagd marknadsandel på 78 procent.

Totalt såldes 62,3 miljoner pc under perioden.

I en intervju med vår amerikanska systersajt Computerworld säger IDC-analytikern Neha Mahajan att det finns en hel del som talar för pc:n i den närmaste framtiden. Företagen fortsätter att migrera från Windows 7 till Windows 10, även om det är en temporär drivkraft då supporten för Windows 7 upphör i januari 2020.

Men också nya affärsmodeller som pc-som-tjänst talar för att det finns en framtid för pc:n. Det handlar om att leverantörer säljer mjukvara, tjänster, support och hårdvara tillsammans som en prenumerationstjänst. Hårdvaran byts sedan ut i regelbundna intervaller.

Läs mer: Komponentbrist ger dyrare pc – försäljningen minskar

– Den gamla modellen är ju att köpa och själv hantera de fysiska tillgångarna, men i och med att ”millennials” kommer in på företagen så bryts den modellen. Nu måste företagen ha en flexibel strategi som erbjuder yngre medarbetare de enheter som de vill arbeta med. Jag tror att pc som tjänst kommer att innebära att uppgraderingscyklerna blir kortare än i dag.

Det skulle i så fall innebära att flera pc levereras, tillägger han.

– Pc som tjänst kommer att bli en ”game changer” för pc-marknaden, och även för många organisationer.


ANNONS: Storsatsande eventet IBM Analytics University kommer till Stockholm 17-20 september 2018


Fakta

Här är de fem största pc-leverantörerna under andra kvartalet 2018-07-17 (marknadsandel inom parantes).

1. HP (23,9)
2. Lenovo (22,1)
3. Dell (18,1)
4. Apple (6,9)
5. Acer (6,7)

Källa: IDC