Christian Guttmann har fullt upp. Förutom att vara global AI-chef på Tieto hinner han bland annat med att vara professor i Australien, forskare på Karolinska institutet och chef för det nordiska AI-institutet.

I dagarna har han synts på den stora AI-konferensen i Älvsjö, som avslutades i går, torsdag. Där samlades närmare 8 000 deltagare, mest forskare, på fem olika AI-konferenser som pågick samtidigt, varav den största var IJCAI (International Joint Conference on Artificial Intelligence).

På Tieto fokuserar Christian Guttmann på att utveckla företagets AI-strategi och produkter, samt att träffa företagsledare och politiker. Hans syn på marknaden för AI-lösningar är att vi fortfarande befinner sig oss i en tidig fas i Sverige.

– Det känns som om vi ligger efter i Sverige och Norden. Just nu vore det bra om politikerna kunde bidra med att formulera ramverk för hur vi ska jobba med AI, säger Christian Guttmann.

Läs också: Facebooks AI-chef vill banka in sunt förnuft i maskinerna

Han berättar vidare att det finns en hel del missuppfattningar om AI ute på företagen.

– Många företag ser på AI som vilken mjukvara som helst. De kan komma med en specifikation för en specifik lösning och förvänta sig att man ska bygga den, förklarar Christian Guttmann.

Borde det inte vara så det ska gå till?

– Det kan vara stor skillnad mellan en AI-lösning och en vanlig applikation, speciellt vad gäller maskininlärning. Man måste förstå att AI-lösningar ofta är mindre exakta.

Hans resonemang går ut på att en AI-lösning, till exempel för prognostisering, absolut kan bidra till bättre och snabbare resultat i det stora hela, men att man får vara beredd på att det kan bli fel ibland.

– Det är en avvägning mellan risker och fördelar. Man får fråga sig vilken felprocent man är beredd att acceptera.

Att det blir fel ibland kan ha många orsaker, men Christian Guttmann är tydlig med vilken som är den vanligaste: otillräckliga data.

– Många företag har gott om datakällor, men de är åtskilda, utan kopplingar med varandra.

Här finns det skillnader mellan etablerade företag och nya företag som startas med affärsidén att samla in data som kan användas i AI- och analyslösningar på ett bra sätt.

Läs också: Här är advokaterna som utvecklat AI-verktyg för GDPR – ”en testballong”

Fokus för Tietos AI-satsning just nu är att komma i gång med fler projekt. Det finns en del exempel, till exempel analys av trädbestånd för skogsbruk, med hjälp av drönarfoton. I Finland har man skapat AI-lösningar för att underlätta fördelning av offentliga resurser i staden Esbo.

Men för att det ska ta fart krävs fler projekt och om man tittar på AI-marknaden i stort krävs det fler experter på svenska företag.

– På Tieto har vi påbörjat AI-resan. Vi försöker vara ärliga med vad AI kan användas till, avslutar Christian Guttmann.


ANNONS: Storsatsande eventet IBM Analytics University kommer till Stockholm 17-20 september 2018