Tidigare i veckan offentliggjorde Telia förvärvet av TDC Norge för 23 miljarder kronor. I dag meddelar Telia att de köper Bonnier Broadcasting med varumärkena TV4, Cmore och finländska MTV för 9,2 miljarder kronor.

Läs mer: Telia öppnar upp plånboken – köper operatör för 23 miljarder

Telias vd Johan Dennelind säger i ett pressmeddelande att förvärvet är ”helt i linje med vår strategi och ambition att erbjuda våra kunder mer” och att ”i och med köpet förenas Telia Companys ledande mobila och fasta nät med ett av Nordens mest framgångsrika kommersiella mediehus”.

– Det är en mycket viktig dag för Telia Company. Förvärvet är ett naturligt nästa steg för att komplettera Telia Companys kärnverksamhet, där våra miljontals kunder ger oss en mycket bra position på marknaden. Tillsammans med TV4 ska vi erbjuda kunder och tittare helt nya upplevelser och skapa nya affärsmöjligheter, säger Johan Dennelind.

– Vi har stor respekt för vår nya roll som medieägare och kommer att värna verksamhetens redaktionella oberoende framåt. Jag ser fram emot att välkomna några av Nordens skickligaste tv-människor till oss, fortsätter han.

Tv och innehåll har varit en del av Telia Companys strategi sedan 2014 och företaget har byggt upp en tv-verksamhet med ungefär 1,8 miljoner hushåll som kunder. Förra året förvärvade de till exempel de exklusiva rättigheterna till den finländska ishockeyligan.

Läs mer: Telia uppges vilja köpa TV4 och Cmore

Telia uppger vidare att de bildar ett nytt affärsområde, där både Telias befintliga tv-verksamheter och verksamheterna inom Bonnier Broadcasting kommer att ingå. Avsikten är att Bonnier Broadcastings nuvarande vd Casten Almqvist ska bli vd för affärsområdet.

Transaktionen är föremål för myndighetsgodkännande och förväntas slutföras under andra halvåret 2019.