Bonnier fick ett bra pris och gör en riktigt bra affär när det familjeägdabolaget säljer sin tv-verksamhet till Telia. Det säger Bonniers vd Tomas Franzén till branschtidningen Resumé på fredagen efter att Bonnier sålt TV4 och Cmore till Telia för 9,2 miljarder kronor. Dessutom pekar han på konkurrenslandskapet när han ska motivera affären.

Läs mer: Nytt jätteförvärv av Telia – köper TV4

Det har blivit en global marknad med konkurrenter som Netflix och Amazon, och Franzén tror att Telia och Bonnier Broadcasting som en kombo har bättre möjligheter att möta den globala konkurrensen.

På fredagens presskonferens fick Telias vd Johan Dennelind frågan om varför Telia måste äga innehåll.

– Vi måste inte det, men det är vettigt och är finansiellt riktigt, svarade han och förklarade att Telia vill ha erbjudanden som kunderna vill ha och kunderna vill se premiuminnehåll, vilket det finns restriktioner kring på olika marknader.

– När vi äger innehåll kommer vi att kunna erbjuda specialsydda erbjudande, vilket inte är möjligt när vi köper innehåll, sade Johan Dennelind.

Läs mer: Telia öppnar upp plånboken – köper operatör för 23 miljarder

Näringsminister Mikael Damberg (s) är dock inte särskilt imponerad av Telias förvärv av Bonniers tv-verksamhet och han tror affären kan bli en följetong i flera delar.

– Jag tror inte sista ordet är sagt. Nu kommer det börja en diskussion kring granskning av konkurrensfrågor och antagligen kring sändningstillståndet framöver. Men det blir också en mediepolitisk diskussion kring statens roll som medieaktör, säger han till Dagens Industri.

Nyhetsbyrån Direkt


ANNONS: Storsatsande eventet IBM Analytics University kommer till Stockholm 17-20 september 2018