Därefter kommer det här segmentet att fortsätta växa kraftigt, för att 2020 uppgå till 225 miljoner enheter. Detta enligt en rapport från analysföretaget Canalys.
Under 2018 kommer Amazon Echo att stå för 50 procent av den installerade basen medan Googles Home-serie står för 30 procent.
Läs mer: Smarta högtalare säljer som smör i USA
Apples Homepod släpar efter med fyra procent av den totala installerade basen, enligt Canalys.
– USA är ledande i världen på införandet av smarta högtalare, säger Vincent Thielke, analytiker på Canalys. Amazon och Google vet vilken kraft det finns i ett låst ekosystem, och de har ju också varit engagerade i ett vilt priskrig för att bygga den största installerade basen.
Enligt rapporten är USA fortfarande helt dominerande på den här marknaden, och har 73 procent av den installerade basen. Storbritannien är tvåa med 10 procent.
Läs mer: Storbråk mellan Amazon och Google om Youtube
Kina har bara tre procent av den installerade basen, men det här är en potentiell jättemarknad.
– Fortfarande är det här en kommande marknad i Kina. Men det är en sovande jätte, säger Hattie He, analytiker på Canalys. Lokala spelare som Alibaba och Xiaomi invester tungt i smarta högtalare.
ANNONS: Storsatsande eventet IBM Analytics University kommer till Stockholm 17-20 september 2018