Facebook har en tuff period bakom sig, bland annat som en följd av den uppmärksammade skandalen med Cambridge Analytica. Nu rapporterar jätten också om ett sämre kvartal än väntat.
Facebook föll brant i efterhandeln i New York sedan kvartalsresultatet inte levt upp till marknadens förväntningar. Som mest var aktien ned 23 procent, motsvarande ett förlorat börsvärde om 130 miljarder dollar, enligt Wall Street Journal.
Läs mer: Nätjättarnas krisvår kulminerar med GDPR – ”Det är blodigt allvar nu”
Facebook rapporterade något sämre intäkter än väntat för det andra kvartalet och även antalet aktiva användare var något lägre än analytikers prognoser. Bolaget nådde därmed inte intäktsförväntningarna för första gången sedan början av 2015.
Utöver den avtagande tillväxten fokuserade marknaden på utsikterna för kommande kvartal. Bolaget förklarade att tillväxttakten väntas avta med höga ensiffriga procenttal under årets andra halva, medan kostnaderna bedöms öka snabbare än intäkterna under 2019. Rörelsemarginalen väntas hamna kring "mid-30s" flera år framöver, ned från 44 procent i det andra kvartalet, skriver Wall Street Journal.
De högre kostnaderna och lägre marginalerna följer på den intensiva kritik Facebook fått utstå under senare år. Bland annat kritiserades bolaget för att "fake news"-artiklar spreds ohämmat under det amerikanska presidentvalet, vilket följts av skandalen kring analysfirman Cambridge Analytica som kom över känslig information om ett stort antal privatpersoner.
Läs mer: Facebook-skandalen kokar ner till en fråga: Vem litar du på?
Intäkterna i det andra kvartalet hamnade på 13,23 miljarder dollar, jämfört med förväntade 13,34 miljarder dollar. Antalet aktiva användare var 2,23 miljarder jämfört med förväntade 2,25 miljarder.
Morgan Stanley sänker efter rapporten sin riktkurs för Facebook till 185 dollar, från tidigare 215 dollar. Rekommendationen övervikt behålls emellertid.
"Facebook guidade implicit för en intäktstillväxt om 34 procent och 26 procent för det tredje respektive fjärde kvartalen. Vi hade räknat med 40 procent och 39 procent", skriver investmentbanken, som dock betonar att Facebook fortfarande har den bästa lönsamheten av alla annonsplattformar.
Nyhetsbyrån Direkt