Förra veckan offentliggjordes att den nordiska molnleverantören Basefarm köps upp av franska telekomjätten Orange, genom deras dotterbolag Orange Business Services.

Orange betalar drygt 3,6 miljarder kronor för Basefarm.

Basefarms vd Fredrik Ohlsén berättar att affären är en följd av en försäljningsprocess som inleddes i januari.

– Vi har haft dialoger med många intressenter, men jag har fått ett väldigt positivt intryck av Orange. Det är ett framåtlutat bolag som letar efter nya intäktsformer, däribland it-tjänster. För att vara ett så gigantiskt bolag har de också varit inlyssnande i den här processen.

Läs mer: Jätteaffär i molnet: Fransk telekomjätte köper Basefarm för 3,6 miljarder

Fredrik Ohlsén säger vidare att varumärket Basefarm kommer att vara kvar, och att han fortsätter som koncernchef, efter att affären är klar, vilket den väntas bli under tredje kvartalet.

– Vi kommer att ingå i en del som huvudsakligen arbetar med molnet.

Vad innebär då det nya ägarskapet för Basefarm? Inte minst att Basefarm får möjlighet att växa till nya marknader. I dag har de sin starkaste bas i Norden, men de har också verksamhet i Nederländarna och Tyskland/Österrike.

– Nu ser vi framemot att expandera till Storbritannien, Spanien, Italien, Belgien och Schweiz. Många av våra kunder finns även här så vi kan expandera tillsammans med dem. Vi får en helt annan möjlighet att investera i att utveckla nya tjänster än tidigare, men planerna för den geografiska expansionen är inte klara.

Fredrik Ohlsén säger att Basefarm efter affären också kommer att få nya affärsområden – precis som Basefarm ger nya affärsområden till sina nya ägare.

– De köpte ju oss bland annat eftersom vi är starka inom big data, it-säkerhet, hybrida moln och automatiserad drift. Sedan har de en slutanvändartjänst som vi kan dra nytta av, där de driftar klienter, det vill säga laptops och surfplattor med tillhörande applikationer, som en tjänst.

Vad innebär affären för personalen?
– Det här är inte en affär främst för kostnadssynergier, utan de synergier som sker är på intäktssidan, med sälj och marknadsföring. Tanken är att Basefarm kör på som tidigare.

Vad händer då på företaget efter semestrarna?
– Då påbörjar vi detaljarbetet av uppköpet. Strategierna framåt och mer detaljer presenterar vi för personalen i september.

Läs mer: Nya Basefarmbossen vill öka tempot i Sverige

Affären mellan Orange och Basefarm väntas bli helt färdig under tredje kvartalet. Det förutsätter att relevanta konkurrensmyndigheter ger grönt ljus, men enligt Fredrik Ohlsén är det mer en formalitet.

– Jag kan endast se en minimal risk att det inte skulle gå igenom. Det här är en gigantisk marknad i Europa.

Orange Business Services köpte nyligen också upp företaget Business & Decisions och har 1600 molnexperter.

Basefarm har 550 anställda och hade under 2017 intäkter på över 100 miljoner euro.
Säljare är investmentbolaget Abry Partners.


ANNONS: Storsatsande eventet IBM Analytics University kommer till Stockholm 17-20 september 2018