Kinesiska Huawei har inte stuckit under stolen med sina ambitioner: de vill bli störst! Och nu tycks de ha tagit ett steg närmare den drömmen genom att putta ner Apple från andraplatsen på smartphone-marknaden, skriver Reuters. Nyhetsbyrån har tagit del av siffror från olika marknadsanalysföretag som visar att bolaget nu är den tillverkare som säljer näst flest mobiltelefoner i världen. Vilket också visar att IDC:s spaning från oktober förra året har slagit in.

Under andra kvartalet, april till juni, uppskattas Huaweis marknadsandelar till 15 procent. Apple hade under samma period 12 procent och ledande Samsung närmare 20 procent. På hemmamarknaden växte de med sex procentenheter till rekordnivån 27 procent av andelarna. Kina har blivit en oerhört viktig för Huawei sedan de mer eller mindre stängs ute från den amerikanska marknaden. Det finns en rädsla över att bolagets utrustning kan hjälpa kinesiska regeringen att spionera på andra länder. Något som bolaget förnekar.

Läs också: Cambridge Analytica-skandalen slår mot Facebooks resultat

Förklaringarna till att bolaget trots detta ändå tar en större del av telefonkakan är flera. Dels har den svala smartphone-marknaden tillfälligt tinat något på hemmaplan. Men de har framför allt vunnit mark i Europa. Enligt Gerrit Schneemann på analysföretag IHS Markit har satsningen på att fylla telefonerna med fler och bättre funktioner betalat sig. Till exempel är senaste flaggskeppstelefonen P20 Pro den första modellen att utrustas med tre kameror. Men också en ökad varumärkeskännedom tros ligga bakom framgången.

Apple är fortfarande världens högst värderade teknikföretag. Deras vinst drivs främst av senaste dyrgripen Iphone X, samt prenumerationer via App store, Apple music och Icloud-tjänster. Inför hösten höjer de också förväntningar på bolagets omsättning, tiden då de ofta lanserar nya telefonmodeller.

Inte helt olikt konkurrenten Huawei tycks Apple valt att satsa på dyrare tjänster och produkter för att hantera en inbromsande efterfrågan.

”Läxan Apples ledning lärt sig efter Iphone X är att när man säljer en smartphone för mer än 1 000 dollar, så kan man sälja färre enheter och fortfarande skörda frukterna av de finansiella fördelarna”, säger analytikern Thomas Forte från D A Davidson & Co.

Läs också: Bankerna tar täten när blockkedjan går från snack till big business

Apple sålde 41,3 miljoner telefoner under sitt tredje skattekvartal, en halv miljon färre än väntat. Men snittpriset på en Iphone i butik toppade förväntningarna med 30 dollar och landade på 724 dollar. Omsättningen låg på 53,3 miljarder dollar och vinsten på 2,34 dollar per aktie.

Oavsett om bolagen har sina högkvarter i Kalifornien eller i Shenzhen kan de komma att drabbas av det handelskrig som ligger och gror mellan USA och Kina. Handelstullar och avgifter kan komma att påverka såväl tillverkning som försäljning. Något som också kommer att synas i kommande kvartals rapporter.