Exklusivitet är en nyckelegenskap i telefonvärldens toppskikt. Kostar en lur tiotusen kronor och uppåt måste kunderna känna att de verkligen får något extra för pengarna. Och att det är något som inte är tillgängligt för alla. För Samsungs senaste tillskott Note 9 är inte telefonen som kommer säkra upp marknadsdominans. Men det är kanske inte heller tanken.

– Jag ser fortfarande Galaxy S9 som flaggskeppsprodukten. Note 9 är lite som kusinen som attraherar en lite annan publik. De som inte vill gå riktigt fullt ut touch, de som vill ha en penna att peka med på skärmen. Det är smart av Samsung, att ha tydligt olika målgrupper, säger Leif-Olof Wallin, analytiker på analysföretaget Gartner.

Mobilen som lanserades i torsdags bjöd dessvärre inte på så många överraskningar. Främst för att mycket redan läckt ut, frivilligt eller ofrivilligt. Kortfattat presenterades en telefon som är lite större och lite kraftfullare än föregångararen. En förfinad version av Note 8 som våra kollegor på M3 uttryckte det.

Läs också: Huawei springer om Apple på smartphonemarknaden

– De har byggt in ett lite bättre cpu (processor), man har tagit kameran från S9, förbättrat fingeravtrycksläsaren. Men annars är den nästan identisk med Note8. Storleksförändringen märker väl nästan bara de som tillverkar skal, säger Leif-Olof Wallin.

Samsung räknas fortfarande som etta på smartphonemarknaden. Även om de har fått allt tuffare konkurrens, framför allt från grannlandet Kina. Men just i detta premiumsegment är senaste versionen unik.

– Note 9 är lite mer skyddad, de andra tillverkarna har inte riktigt samma funktionalitet i sina produkter. S9 har fått mer konkurrens från Apple och Huawei som sticker upp och knaprar i sig marknadsandelar, säger han.

Konkurrensen för just Note 9 kommer framför allt från eget håll tror Wallin. Från andra modeller som J- och A-serierna. Att andra tillverkare är hack i häl råder det inga tvivel om och inte minst Huawei kan locka till sig kunder som är lite mer osäkra på vad de vill ha.

Smartphonemarknaden är trång, om det råder inga tvivel. Än mer så i toppsegmentet. Det är sällan en sådan telefon kunden köper första gången. Premiumtelefoner är ersättningsprodukter, det vill säga att en ny modell ofta ersätter den äldre versionen. Lägg där till att användarnas lojalitet mot varumärket är mycket stark. Samsung är visserligen något mer utsatt, då de är en Androidtelefon.

– Folk har ju hela sina liv investerade i telefonernas ekosystem. Det är svårt att byta, säger Leif-Olof Wallin.

Företagskunderna är inte de som kommer rusa efter senaste Note-modellen. Där dominerar Galaxy S9. Däremot kommer det alltid finnas de som har andra preferenser, andra som lockas till annat än de traditionella telefonerna. När Apple lanserade Iphone X startade de en trend av väldigt dyra telefoner. Och Samsung har hoppat på tåget. Note 9, beroende av hur kraftfull telefon man vill ha, börjar på omkring 10 000 kronor och letar sig upp mot 13 000 kronor. Är de prisvärda?

– Det är en subjektiv fråga, de ersätter ju nästan surfplattan. Men många kunder tänker n-1, det vill säga att de köper den förra versionen som är tillräckligt bra men fortfarande har support. Det är svårt att vara ett stort bolag och köpa in tiotusen Note-telefoner, man kör kanske J5 eller A3 istället, säger Wallin.

Konsumenterna och marknaden har vant sig vid att se en ny lur i halvåret. På samma sätt som biltillverkarna levererar årsmodeller gör även telefontillverkarna det. Och likheterna stannar inte där.

– Hela smartphonebranschen har blivit precis som bilbranschen. Rök och speglar, så drar man undan skynket. Lite nya färger, marginella förbättringar här och där. Men det är så en mogen bransch fungerar, säger han.

En fråga som seglat upp och blivit en allt viktigare faktor är telefonernas hållbarhet. Även om de vanligaste rekommendationerna är att byta telefon efter två år håller dagens modeller oftast de dubbla. Att hela tiden leverera nya modeller drivs på av återförsäljare, de vill ha nya produkter så de kan slå på stora trumman. Men det är inte en lätt match att få kunderna att uppgradera sig. Vilket också är ett tecken på en allt mer mogen bransch.

Läs också: Tuff period för techbranschen – men nu ser analytikerna en ljusning

– Man ska inte glömma att en vansinnigt stor andel telefoner säljs med abonnemang och via butik. Det är viktigt att hålla telekombolagen nöjda.

Det går inte att prata om Note-telefoner utan att nämna skandalen kring 7:an vars batteri överhettades och exploderade. Hela fiaskot kan ha kostat Samsung 150 miljarder kronor. Finanserna verkar dock inte ha påverkat företaget i stort, i slutet av oktober 2017 rapporterade de rekordvinst. Tack och lov för minneskort och processorer. Men historien lever kvar.

– Konsumenterna brukar ha kort minne, men detta har suttit i. Det blev väldigt jobbigt för kunder som inte fick ha med sig telefonen på flygplan och så vidare.

Nu har de tagit ytterligare ett steg bort från skandaltelefonen. Note 9 går att förbeställa och börjar levereras 24 augusti. 


ANNONS: Storsatsande eventet IBM Analytics University kommer till Stockholm 17-20 september 2018