De Googlebaserade Chromebook-datorerna har haft en tydlig framgångsvåg de senaste åren, inte minst i skolvärlden. Och det glädjer så klart Google, som har fått mersmak och nu lägger in nästa växel, lagom till årets skolstart.

Tidigare har datorerna profilerats i marknadsföringen tillsammans med tillverkande pc-partner som HP, Acer och Asus. I vissa fall gäller det fortfarande, men nu har Google även stora kampanjer där produkterna bara marknadsförs under namnet Chromebook. Precis som när Microsoft tidigare lanserade egen hårdvara innebär det nu att pc-tillverkarna kommer att få konkurrera med sin egen mjukvarupartner.

Foto
Foto: Sophia NilssonNu har Google stora kampanjer där datorerna bara marknadsförs under namnet Chromebook. Elgiganten är preferred partner i Sverige.

Hos HP svarar man så här på hur man ser på att Google väljer att gå ut till kunderna under egen flagg:

Anna Josefson
Anna Josefson, HP.

– Precis som när Microsoft började med egen hårdvara ser vi det positivt att fler hjälper till att driva marknaden framåt och visar värdet med ny teknik, säger Anna Josefson, ansvarig för Business Notebooks i Sverige.

Har Google kommunicerat det med er på något sätt eller dök det bara upp?

– Vi har en tajt dialog med Google och visste redan under våren att de kommer göra en stor marknadskampanj nu under sommaren i Sverige.

Satsar de hårt på b2b-sidan också eller är det främst b2c och skola som gäller?

– Chrome som operativsystem driver Google både mot b2b och b2c. När det gäller b2b och skola är tjänsterna runt hårdvara viktiga, och där har vi lång erfarenhet från våra leveranser av pc. Vi ser också att konsumenter efterfrågar mer och mer datorer med Chrome.

Kommer HP att köra någon motoffensiv inför skolstarten?

– Tittar man på skola som verksamhet så gjorde skolorna sina upphandlingar under våren precis som alltid. Vi har ett bra samarbete med många skolor i Sverige och levererar hårdvara med tjänster.

Läs ocksåÅtta myter om Googles succéplattform Chromebook

För konsumentmarknaden har Google valt Elgiganten som sin huvudpartner, vilket just nu marknadsförs aggressivt.

Jessica Wallin
Jessica Wallin, Elgiganten.

– Vi är inne i en period med mycket stor efterfrågan på bärbara datorer. Det syns i försäljningssiffrorna och även i en undersökning vi gjort som visar att närmare 35 procent av svenskarna är ute på datorjakt inför hösten, med skolstart och arbete och allt vad det innebär. Det är kort sagt en väldigt viktig period att synas under och Google satsar stort på den nordiska marknaden, och här är Elgiganten i Sverige och Elkjøp i Norden preferred partner, säger Jessica Wallin, kommunikationschef på Elgiganten.

Hur har Chromebook-försäljningen gått hos Elgiganten?

– Utan att ge några specifika tal så är trenden för Chromebook mycket positiv. I företagssegmentet ser vi ett stort intresse från framför allt skolor. Det ger också en vidare effekt i privatsegmentet, då ungdomar som använt Chromebooks i skolan gärna fortsätter använda det hemma. I övrigt ser vi en stor efterfrågan i ålderssegmentet 25–45 år. Den undersökning vi gjort visar att kunderna framför allt prioriterar snabbhet, och det är ju en känd fördel och egenskap hos Chromebooks.

Från Googles håll konstaterar man att man vill spinna vidare på det stora intresse som funnits på den svenska marknaden.

Andrea Lewis Åkerman
Andrea Lewis Åkerman, Google.
– Chromebooks skapades för att göra användandet av datorer snabbt, enkelt och säkert, och användningen har vuxit snabbt världen över. Inte minst i Sverige, där vi har sett ett stort intresse bland konsumenter för dessa produkter, säger Andrea Lewis Åkerman, kommunikations­ansvarig på Google i Sverige.

– Sverige är en viktig marknad för oss, och svenskar är ofta nyfikna när det gäller ny teknik som kan vara till hjälp för dem i vardagen. Vi är glada över att se tillväxten på marknaden, och hoppas på ett fortsatt intresse för framtida produker vi lanserar.