Livsmedelsjättarna brukar betecknas som en nyckel vad gäller utvecklingen av e-handel. Och det satsas för fullt. För Ica fortsätter e-handeln att växa, men skiftet kräver så klart också stora investeringar, vilket påverkar resultatet för årets andra kvartal.

Totalt ökade Icas e-handel med 42 procent under andra kvartalet, jämfört med samma period föregående år. Lösplock växte med 52 procent och Ica Matkassen med 7 procent. Från kvartalsrapporten framgår även att 242 Ica-butiker var aktiva med lösplock vid andra kvartalets slut. Dessutom har man mer än 600 butiker som erbjuder Ica Matkassen.

Läs också: Nu måste våra städer anpassas för att klara den ökande e-handelstrafiken

Onlineförsäljningen är dock fortfarande en ytterst liten del, cirka 1,4 procent, av Icas totala kvartalsomsättning. E-handelsintäkterna landade i andra kvartalet på 420 miljoner kronor och under första halvåret på 845 miljoner kronor.

Läs också: Svenska handlare har ögonen på Amazon – vad händer när jätten kommer hit?

Och omstöpandet av affärsmodellen kräver som sagt sina investeringar. Den 2 maj tecknade Ica ett avtal med brittiska Ocado, vars e-handelsplattform och teknik nu används på Icas högautomatiserade e-handelslager. Övergången till den nya e-handelsplattformen medförde en nedskrivning på 80 miljoner kronor under andra kvartalet.

Även uppstartandet av det nya e-handelslagret i Stockholm i april påverkar resultatet med 20 miljoner kronor.

Läs också: Google tar upp fajten om mat på nätet 

– Vår e-handel fortsätter att växa snabbare än marknaden. Vi tar också ett avgörande steg att ytterligare utveckla vår e-handel genom avtalet med Ocado som offentliggjordes i maj, konstaterar vd Per Strömberg i rapporten.