Återförsäljarjätten Dustin har förvärvat friskt i Norden under de senaste åren, men i juli i år bröt man köpmönstret lite. Med prislappen 65 miljoner euro var köpet av Vincere Groep, med 370 anställda och en omsättning på drygt 700 miljoner kronor, inte bara det största bolaget som köpts upp av det gamla katalogföretaget. Det nederländska nedslaget är dessutom det första steget utanför Norden.

– Det är en grupp företag, som är en service provcider av it, med managed services-tjänster. Det påminner lite om de bolag vi har förvärvat tidigare, och är ett fint bolag med en stark och kompetent ledning, beskriver vd Thomas Ekman Vincere Groep.

Hur kommer det sig att det blev just Nederländerna?
– Skälet är att vi ser samma typ av kundbeteende där som på den svenska marknaden. Kunderna vill upp i molnet och ha nya tjänster. Kundbeteendet är egentligen viktigare än vilken marknad det handlar om. Landsgränserna är inte så intressanta.

Läs också: Dustins nye vd räds inte hotet från Amazon: ”det driver hela marknaden”

Men trots landsgränserna ringa betydelse säger Thomas Ekman att man så klart har sonderat den nya terrängen väl.

– Vi har haft den regionen på kartan ett tag, och har som sagt sett att marknaden har väldigt många likheter. Så det har inte bara varit pang på, utan det är en bra marknad och det fanns ett lämpligt bolag.

Är det här ett första steg, kommer ni blicka mot övriga Europa framöver?
– Nu har vi Norden och Nederländerna, så får vi se framåt vad som kommer hända. Med det här ökar vi vår adresserbara marknad rejält. Det är 16 miljoner människor på en liten plats och alla behöver it.

För logistikmotorn Dustin är det svenska jättelagret i Rosersberg utanför Stockholm en viktig beståndsdel i affärsmodellen.

Har Vincere ett lager också eller ska ni skicka produkter från Sverige?
– Det finns ett lager där som vi kan bygga vidare från. Det är mer effektivt att ha det på plats där, och sedan bygga ut.

Att det blev ett så pass stort bolag när man väljer att blicka utanför Norden är också viktigt, enligt Thomas Ekman, som successivt ska införa den klassiska Dustinmodellen i det nya landet.

Läs också: Dustin satsar stort på videokonferenser – här är nästa förvärv

– Det är bra att ha en rejäl plattform att stå på när man ska in på en ny marknad. Med Vincere som grund vill vi bygga upp vår onlineplattform i Nederländerna.

Ska bolaget byta namn till Dustin eller kör ni på med samma varumärke?
– Dustin är ett av de finare varumärkena i världen, så det är klart att det ska bli så.

Finns det inte en risk att det blir lite väl annorlunda jämfört med tidigare, och att det blir svårt att ha fokus och att använda samma modell även utanför Norden?
– Det finns naturligtvis risker med allt, men det är inte mer komplicerat att göra affärer i Nederländerna än vad det är i Finland eller Danmark. Sedan behöver vi så klart ha duktigt folk på plats. Det här är ett viktigt steg för Dustin. Det är bra för oss att vi vecklar ut oss och använder vår modell på andra marknader också.