Streamingkunder delar i allt större utsträckning lösenord med varandra – något som kommit att utvecklas till ett allvarligt problem för ett flertal stora streamingtjänster som Netflix och Amazon. Och ett dyrt sådant, skriver CNBC. För de skyldiga är ingen målgrupp som bolagen kan bortse ifrån. Millenniegenerationen, födda mellan tidigt 80-tal och mitten av 90-talet, är en attraktiv målgrupp. Men också en målgrupp som kanske vant sig för att inte betala för filmtjänsterna, särskilt den yngre delen av gruppen. Det har fått bolagen att se över om användarna ska hindras dela lösenord.

Medieanalysföretaget Magid som kikat närmare på företeelsen säger att 35 procent av användarna i millenniegenerationen delar lösenord. Tidigare generationer är bättre på att betala. Bland 60- och 70-talister är det 19 procent som delar och bland 40- och 50-talister är det 13 procent. För bolagen innebär detta att de potentiellt går miste om hundratals miljoner i förlorade prenumerationskostnader.

Läs också6 företag som sparat miljoner på egendesignade typsnitt

Medieanalytiker kan inte säga exakt hur mycket pengar det handlar om. Ansvariga för streamingtjänsterna har vid ett flertal tillfällen sagt att det inte är ett stort problem för dem. Netflix vd Reed Hastings sa 2016 att lösenordsdelning skulle kunna få in nya användare. HBO:s vd sa något liknande två år tidigare, samt att de ser över olika åtgärder för att påverka lösenordsdelningen. Men experter säger alltså att problemet förvärrats.

För de ser hur nästa generations användare, 21 år och yngre, är än mindre betalningsbenägna. Där delar 42 procent av användarna lösenord. De har troligen börjat titta via familjekonton och kanske fortsätter göra så även i vuxen ålder. Samma mönster finns för mobilabonnemang eller sjukförsäkring. Skillnaden är att telefonoperatörer kan ta extra betalt för familjemedlemmar, och försäkringsbolagen håller koll på barnens ålder. Trösklarna för att logga in på Netflix eller andra tjänster från flera enheter är mycket lägre.

– Användare som är 21 år eller yngre delar i högre grad lösenord med vänner än äldre generationer. De anser att har man betalat för en tjänst, har man betalat för hela ekosystemet, säger Jill Rosengard Hill från Magid.

Läs ocksåDärför är det en pangidé att låta folk jobba hemifrån

Medieanalytikerna får medhåll från akademiskt håll. Sudeep Bhatia är professor i psykologi och marknadsföring på universitetet i Pennsylvania. Han säger att dela med sig kan vara mycket åtråvärt, särskilt om det inte tillkommer någon särskilt kostnad.

– Att ge min vän mitt lösenord påverkar troligen inte min egen tittarupplevelse. Men det skapar nog ett starkare band mellan oss två. Genom att dela lösenord ger jag något till min vän. Detta leder till ömsesidig motivation och stärker vår relation.