Den svenskgrundade spelutvecklaren King, som ligger bakom spel som exempelvis Candy Crush, Bubble Witch och Legend of Solgard, räknar med att man varje månad har mer än 270 miljoner människor som spelar något av deras spel.
Nu har bolaget valt att flytta stora delar av sin it-infrastruktur, inte minst bolagets gigantiska Hadoop-kluster, där man uppger att ett tvåsiffrigt antal petabytes bearbetas. Nu ska den delen alltså upp i molnet, och i valet av molnleverantör var det Google som kammade hem spelet.
Läs också: Multi-molnet kan vara vägen till en lyckad digital resa

– Vi har gjort en analys och kommit fram till att det är bäst. Vi har tidigare drivit vår egen Hadoop-infrastruktur, men nu har den vuxit och blivit väldigt stor. Vi såg att vi kunde spara stora mängder tid när vi ska hantera det klustret, och det gör att våra tekniker kan lägga den tiden till att fokusera på King istället, säger Kings cio Jacques Erasmus till Computer Sweden.
Vilka molnleverantörer valde ni mellan?
– Vi har tittat på alla stora molnleverantörer och valde Google Cloud, främst för den kapacitet som finns inom machine learning och AI.
Räknar ni med att det blir billigare nu, och i så fall, hur mycket billigare?
– Kostnaden är inget jag vill gå in på. Det är egentligen vare sig billigare eller dyrare utifrån vad vi använder, sådant är väldigt svårt att mäta. Men tittar man på hur vi jobbar agilt så tjänar vi väldigt mycket eftersom det är lättare att använda, och det kommer att påverka vårt tekniska team på ett positivt sätt. De kommer att stärka utvecklarnas möjligheter och vi kan fokusera mer på att skapa nya produkter.
Hur kommer era kunder och användare drabbas av flytten?
– Kunderna kommer inte märka av någon skillnad. Vi kommer framför allt att flytta våra datalager, och det kommer inte märkas på den miljö som våra spelare befinner sig i.
Läs också: Så ska Google vinna det stora slaget om företagen
När räknar ni med att vara klara?
– Vi startade arbetet i januari och siktar på att vara klara i slutet av året.
Och på Google, där man under de senaste åren satsat stenhårt på molnaffären, är man så klart mycket nöjda över att få in ännu en tung kund från spelvärlden.
– King har länge varit ledande inom att leverera härliga spelupplevelser till miljontals spelare runt om i världen. Genom att utnyttja vår plattform för big data, AI och maskininlärning och ge sina utvecklare tillgång till nästa generations verktyg för att skapa bra upplevelser, kommer King att fortsätta att förnya sig och visa sin ledarposition som global innovatör. Vi ser fram emot ännu häftigare spelupplevelser från King med hjälp av de unika produkter och tjänster som Google Cloud erbjuder spelutvecklare, säger Sunil Rayan, vd för Gamingsegmentet på Google Cloud.
ANNONS: Storsatsande eventet IBM Analytics University kommer till Stockholm 17-20 september 2018