Det är fortsatt trögt för smartphoneförsäljningen i Europa. Den totala försäljningen i Europa (inklusive Ryssland), 44,9 miljoner enheter, var något lägre under andra kvartalet i år jämfört med motsvarande period förra året.

Om man kollar på marknaderna inom EU så är bilden mörkare. Det gäller också värdet på smartphone-marknaden. Det genomsnittliga försäljningspriset gick ner med 10 procent jämfört med fjolåret trots att flera leverantörer släppt dyrare telefoner.

Läs mer: Huawei springer om Apple på smartphonemarknaden

”De flesta länder i Västeuropa har fått se ett lägre smartphone-värde än motsvarande kvartal 2017”, konstaterar IDC i rapporten. Det finns dock en del undantag, som Italien och Frankrike. Även i Centraleuropa ”fortsätter trenden mot mer dyrare modeller och varje land här visade en ökning i marknadsvärde”.

– Ett enskilt kvartal med lägre snittpris är kanske en för kort period för att avgöra om det här en långsiktig trend, särskilt som euro försvagats mot dollarn. Men jag tror att leverantörerna är bekymrade över att den prisökning vi tidigare kunde se för Androidtelefoner är borta, säger Simon Baker, analytiker på IDC.

Det finns dock leverantörer som det går riktigt bra för. Kinesiska Huawei svarade för en stark försäljning med sin P20-serie. Både standardmodellen, P20 Lite och P20 Pro gick bra, enligt rapporten.

Läs mer: Samsungs Galaxy S9 - bromskloss för framgångståget

Också Xiaomi övertygar just nu. Den kinesiska leverantören sålde sex gånger fler telefoner i EU andra kvartalet i år jämfört med samma kvartal förra året. Detta är också en förklaring till det fallande snittpriset, då Xiaomis smartphones ligger betydligt lägre i pris än snittet.

– En ljusglimt för tillverkarna är dock att europeiska konsumenter i hög grad har kommit att gilla stora skärmar. Det beror på att de ser mer video på sina enheter, säger Simon Baker.


ANNONS: Storsatsande eventet IBM Analytics University kommer till Stockholm 17-20 september 2018